به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات بهداشتی هند در روز دوشنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه اعلام کردند که در طول ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۴۵۴ مورد مرگ بر اثر بیماری کوویدـ۱۹ ثبت شد و شمار کل درگذشتگان در اثر ابتلا به این بیماری را به ۳۰۳ هزار و ۷۲۰ نفر رساند. از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا بیش از ۲۶,۷۵ میلیون نفر در هند به آن مبتلا شده‌اند.

با این حال به گفته وزارت بهداشت هند، تعداد مبتلایان جدید کوویدـ۱۹ همچنان رو به کاهش است. طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۲۰ هزار مورد جدید ابتلا ثبت شد در حالی‌که دو هفته پیش بیش از ۴۰۰ هزار نفر مبتلا در روز ثبت می‌شد.

به‌رغم کاهش مبتلایان کارشناسان بر این نظرند که شمار واقعی پنج تا ۱۰ برابر بیشتر از ارقام رسمی است. تعداد مرگ‌ومیرها نیز احتمالاً بسیار بیشتر از ارقام رسمی است.

دو سوم جمعیت هند در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و به‌دلیل نبود بیمارستان در این مناطق همه موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ثبت نشده است.

در سراسر هند، موج ویرانگر کوویدـ۱۹ بیمارستان‌ها را فلج کرده و کمبود اکسیژن و داروهای ضروری همچنان وجود دارد. گورستان‌ها نیز پرُ از اجساد شده‌اند.

در هند، بسیاری از مبتلایان به کوویدـ۱۹ به بیماری موکورمایکوز یا «قارچ سیاه» نیز مبتلا می‌شوند که علائم شدیدی دارد و اغلب منجر به مرگ می‌شود. دلیل ابتلا به «قارچ سیاه» می‌تواند کورتیزون با دوز اشتباه باشد. همچنین این قارچ می‌تواند از طریق مرطوب‌کننده‌ها و یا دستگاه‌های اکسیژن حاوی آب آلوده به بیماران منتقل شده باشد.

سیستم ایمنی بدن معمولاً توانایی دفع این عفونت قارچی را دارد اما ضعیف شدن افراد بر اثر بیماری‌های زمینه‌ای آن‌ها را می‌تواند در معرض خطر مرگ قرار دهد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند نسبت به این بیماری به مردم هشدار داده است. در حال حاضر در شهرهایی بزرگی همچون دهلی‌نو، برای مبتلایان به «قارچ سیاه» نیز بخش‌های ویژه ایجاد کرده‌اند.