گروهی از چهره‌های ارشد بهداشتی و امور بشردوستانه و رهبران مذهبی از کشورها خواستند تا از توزیع عادلانه واکسن کرونا اطمینان حاصل کنند چرا که جهان «در یک نقطه عطف» تاریخی قرار دارد.

امضا كنندگان این بیانیه چهره‌های بین‌المللی‌ای هستند مانند تدروس آدانوم، مدیر كل سازمان بهداشت جهانی، هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف (آژانس کودکان سازمان ملل)، پیتر مائورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، فیلیپو گرندی، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، جاستین ولبی، اسقف اعظم کانتربری و رهبر کلیسای جهانی آنگلیکان، شیخ احمد الطیب، پیشوای الازهر و شمار دیگری از رهبران مسیحی و یهودی.

آنها اعلام کرده‌اند:

«یک انتخاب وجود دارد. دنیای ما در ۱۰ سال آینده می‌تواند عدالت، فراوانی و عزت بیشتری داشته باشد یا می تواند صحنه درگیری‌ها، ناامنی و فقر باشد. ما در یک نقطه عطف تاریخی هستیم.»

این اعلامیه با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان نیست که تحت تأثیر بیماری همه‌گیر کرونا قرار نگرفته باشد، خواستار دسترسی عادلانه به واکسن از طریق اختصاص بودجه، توزیع گسترده و البته اشتراک دانش و تخصص ساخت واکسن کرونا به دیگر نقاط جهان شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است:

«کسانی که این بیانیه را امضا کرده‌اند نمایندگی سازمان‌هایی را برعهده دارند که از مشارکت همه جوامع و کشورهای جهان شکل گرفته‌اند. ما با کسانی که با نزاع، فاجعه و قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند از نزدیک کار می‌کنیم و چالش‌های عظیم آنها را می‌شناسیم -همچنین از مقاومت آنها حتی در بدترین شرایط نیز آگاهیم.»

«در سال ۲۰۲۱، اقتصاد جهانی با بدترین رکود از سال ۱۹۴۵ روبرو شده است. برای برخی از کشورها این رکود سبب شده است تا فقر و رنج مردم افزایش یابد اما برای بخشی از جهان این رکود به به معنای گرسنگی و مرگ است. عواقب ناشی از همه‌گیری تا مدتها با ما خواهد بود. با تمام رنج‌هایی که انسان به همراه دارد، این بحران اقتصادی هم به آن افزوده خواهد شد. نسلی از کودکان، به ویژه دختران، مدرسه را ترک کرده‌اند و دیگر برنخواهند گشت.»

«جهان با این چالش روبرو است که چگونه می تواند این وضع ویرانگر را تغییر دهد. برنامه کوواکس برای توزیع واکسن در سطح جهانی در حال حاضر بهترین تلاشی است که ما برای اطمینان از رسیدن واکسن به مردم سراسر جهان انجام می‌دهیم. با این حال، کوواکس فقط تا پایان سال ۲۰۲۱ برای پوشش ۲۰ درصد از جمعیت جهانی – آسیب‌پذیرترین اقشار در کشورهای کم‌درآمد – در نظر گرفته شده است و هنوز مشخص نیست که آیا این هدف را برآورده می‌کند یا نه.» در پایان این اعلامیه آمده است: «زمان اعمال یک رهبری قاطع فرارسیده است. کشورها و سازمان‌ها در سراسر جهان یکبار در یک فرصت برای رفع نابرابری جهانی و معکوس کردن برخی از عواقب حاصل از بحران کرونا فرصت دارند. با این کار، آنها نه تنها برای فقیرترین افراد دنیا، بلکه برای همه ما امید ایجاد می‌کنند.»