بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه سه‌شنبه ۲۶ مه/ ۵ خرداد در یک نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از واشنگتن خواست به توافق هسته‌ای با ایران بازنگردد. نتانیاهو گفت:

«امیدوارم ایالات متحده به برجام برنگردد. ما معتقدیم این توافق با تکیه به مشروعیت بین‌المللی راه را برای دستیابی ایران به زرادخانه سلاح هسته‌ای هموار می‌کند.»

نتانیاهو در ادامه نشست خبری مشترک با بلینکن افزود:

«ما به تاکید اعلام کردیم که اسرائیل این حق را برای خود قائل است در برابر رژیمی از خود دفاع کند که ویرانگری را در دستور کار خود قرار داده و برای رسیدن به این هدف قصد دارد به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به‌طور مستقیم به نخست‌وزیر اسرائیل پاسخ نداد. بلینکن صرفاً خاطرنشان کرد که ایالات متحده آمریکا در بازگشت به برجام با اسرائیل در گفت‌وگو می‌ماند. وزیر خارجه آمریکا گفت:

«ما به همه جوانب روابطمان با اسرائیل پایبندیم و آن را تقویت می‌کنیم و یکی از جنبه‌های این روابط تعامل تنگاتنگ با هم است، چنانکه امروز در وین در مذاکرات احیای برجام انجام دادیم.»

تاکید بر امنیت اسرائیل

ساعتی قبل از سفر بلینکن به تل‌آویو دور پنجم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین به پایان رسید. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که ریاست هیأت ایرانی در این مذاکرات را به عهده دارد درباره روند مذاکرات گفت:

«موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم‌گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آن‌ها تصمیم‌گیری باید صورت بگیرد.»

 بلینکن در ادامه سخنانش در نشست خبری مشترک با نتانیاهو درباره اختلاف آمریکا و اسرائیل بر سر بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران گفت:

«این یک راز نیست که ما بر سر راهکار رسیدن به هدف اختلاف داریم ولی سعی می‌کنیم بهترین راه را پیدا کنیم. برجام یک توافق بسیار مهم است که راه ایران برای دستیابی به سلاح اتمی را بست. از زمانی که ما از توافق خارج شدیم، ایران محدودیت‌های برنامه‌ هسته‌ای‌اش را برداشت و اکنون بیش از هر زمان دیگر به سلاح اتمی نزدیک شده است.»

وزیر خارجه آمریکا در نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل در دیدارهای جداگانه با گابی اشکنازی و بنی گانتز، وزیران خارجه و دفاع و همچنین با رئوون ریولین، رئیس‌جمهوری اسرائیل، بر حمایت از امنیت اسرائیل تاکید کرد. آنتونی بلینکن روز چهارشنبه ۲۶ مه برای دیدار با با پادشاه اردن و رئیس‌جمهوری مصر به عمان و قاهره سفر می‌کند.