سخنگوی شورای اسلامی کار نیشکر هفت‌تپه اعلام کرد میزان آبی که مزارع نیشکر هفت‌تپه را سیراب می‌کنند به نسبت سال گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است. شش هزار کارگر در خطر بیکاری قرار گرفته‌اند.

با وجود وعده‌های سازمان هواشناسی، بارندگی در اردیبهشت‌ سال جاری به چند رگبار محدود شده بود. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد در نیمی از مناطق شش‌گانه آبی کشور، آب ورودی به سدها شدیدا کاهش پیدا کرده است. استان‌های «اصفهان»، «هرمزگان»، «سیستان و بلوچستان»، «اردبیل»، «فارس» «مرکزی» و «خراسان رضوی» و همچنین استان «خوزستان» از جمله استان‌های در معرض تنش آبی هستند. «درصد پُرشدگی» مخازن سدهای کشور ۵۸ درصد گزارش‌شده است.  به این ترتیب می‌توان گفت سال ۱۴۰۰ سال کم‌آبی است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌ها در  بخش غربی و جنوب‌غربی ایران کم‌آبی به «افزایش ریزگرد»، «رشد مناقشات بین استان‌ها»، «مشکل در تامین آب کشاورزی» و «بروز مشکل در کیفیت آب کرخه و کارون» منجر می‌شود. یکی از پیامدهای آن به تدریج آشکار می‌شود: تأمین آب مورد نیاز صنایع بزرگ به مخاطره افتاده و کارگران در معرض بیکاری قرار گرفته‌اند.

 مهدی شلاگه، سخنگوی شورای اسلامی کار نیشکر هفت‌تپه در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«قسمت عمده مزارع نیشکر در کشت و صنعت هفت تپه به علت خشکسالی و کم‌آبی دچار تنش شده‌اند و در صورت برطرف نشدن مشکل بی‌آبی، بیش از ۷۰ درصد مزارع نیشکر دچار خسارت خواهند شد.»

حق‌آبه مزارع نیشکر

کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان است. بخش عمده‌ای از مزارع آن به دلیل خشکسالی و کم‌آبی دچار آفت‌زدگی شده‌اند. سخنگوی شورای اسلامی کار نیشکر هفت تپه در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«در سال جاری میزان حقابه‌ای که شرکت تامین آب برای مزارع نیشکر هفت‌تپه در نظر گرفته، ۹ الی ۱۰ متر مربع در ثانیه است که کفایت نمی‌کند.»

بر همین اساس شبکه آب‌رسانی هفت تپه زیر ۱۵ متر مکعب در ثانیه قابلیت عملیاتی لازم را ندارد. مهدی شلاگه در ادامه مصاحبه با ایلنا افزود:

«هفت‌تپه برای ادامه حیات خود نیاز به زیر کشت بردن حداقل ۲۵۰۰ هزار هکتار زمین تازه به‌صورت سالیانه دارد. در سال جاری نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی مدیریت هفت تپه قرار است ۵ هزار هکتار از زمین‌های مجتمع زیر کشت جدید نیشکر برود تا در مجموع زمین‌های زیر کشت به ۹ هزار هکتار برسد. با این توضیحات اگر به این مزارع رسیدگی نشود و به راندمان مطلوب نرسد، به سوددهی نخواهد رسید.»

سخنگوی کارگران هفت‌تپه از وزارت نیرو خواست که حق‌آبه مزارع نیشکر هفت‌تپه را افزایش دهد و با برنامه‌ریزی صحیح تأمین آب مزارع نیشکر تا پایان شهریور سال جاری را تضمین کند:

«نداشتن برنامه آبیاری خسارت جبران ناپذیری را به این مجتمع بزرگ کشاورزی و مزارع زیر کشت آن وارد خواهد کرد که نتیجه‌ای جز کاهش میزان تولید و افزایش معوقات مزدی کارگران و طبعا کاهش منابع مالی نخواهد داشت.»

مکاتبات بی‌پاسخ

شورای اسلامی کار نیشکر هفت‌تپه برای تأمین آب مزارع نیشکر با وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی مکاتبه کرده اما مسئولان تاکنون این درخواست را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. اکنون امنیت شغلی شش هزار کارگر در معرض تهدید قرار گرفته است.  شلاگه در ادامه مصاحبه با ایلنا یادآوری کرد:

«مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه با زیر کشت بردن هزاران هکتار نیشکر اشتغال خوبی برای مردم منطقه ایجاد کرده است. در صورت‌ عدم آبیاری، بخش زیادی از گیاهان مرده و از بین خواهند رفت و با آبیاری مجدد نیز قابل برگشت نیستند. در این صورت، آسیب‌هایی نظیر بحران‌های کارگری، توقف تولید شکر و بیکاری، امنیت اقتصادی کارگران و خانواده‌هایشان منطقه و استان را تهدید خواهد کرد.»

در کنار تولید شکر از ساقه نیشکر، کارخانه‌های کاغذ پارس (تولید کاغذ با استفاده از تفاله نیشکر موسوم به «باگاس، Bagasse»)، شرکت حریر خوزستان (تولید کاغذ بهداشتی یا تیشو)، شرکت‌های خوراک دام و طیور، ملاس و … در این منطقه مشغول فعالیت‌اند. فعالیت همه این شرکت‌های جانبی به کشت و زرع نیشکر وابسته است.

بیشتر بخوانید: