به گزارش الجزیره وزارت دفاع آذربایجان پنجشنبه ۲۷ مه/ ۶ خرداد اعلام کرد شش سرباز ارتش ارمنستان را در حالی که آن‌ها قصد داشتند وارد شهرستان کلبجر شوند بازداشت کرده و به اسارت گرفته است.

این تازه‌ترین تنش بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان است.

جنگ قره‌باغ میان آذربایجان و ارمنستان از ۲۷ سپتامبر / ۶ مهر تا ۱۰ نوامبر / ۲۰ آبان به‌درازا کشید و آذربایجان هفت منطقه اشغالی را از ارامنه بازپس گرفت. با توافق سه‌جانبه آذربایجان، ارمنستان و روسیه قرار شد منطقه قره‌باغ به‌مدت پنج سال زیر نظارت نیروهای حافظ صلح روسیه قرار بگیرد.

 بر اساس اطلاعیه وزارت دفاع آذربایجان، سربازان ارمنی قصد داشتند راه‌های مواصلاتی ارتش آذربایجان در کلبجر را قطع کنند. نیروهای جمهوری آذربایجان آن‌ها را محاصره کردند و به اسارت درآوردند.

وزارت دفاع ارمنستان اعلام کرد این سربازان در تلاش بودند در استان مرزی گغارکونیک عملیات مهندسی انجام دهند.

 وزارت دفاع ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: همه اقدامات لازم برای آزاد کردن سربازان به اسارت گرفته شده را انجام می‌دهد.

در همان حال نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان از روسیه و سایر کشورها خواست با اعزام نیرو به مرز ارمستان و آذربایجان از سطح تنش‌ها بکاهند و مانع از بروز درگیری‌های تازه شوند. پاشینیان گفت:

«اجازه دهیم نیروهای دو کشور از مناطق مرزی عقب‌نشینی کنند و به پادگان‌ها برگردند و به جای آن‌ها ناظران روس و یا سایر کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری آمریکا در گروه مینسک مستقر شوند.»

ایالات متحده آمریکا اعلام کرد وقوع تنش‌های تازه در منطقه مرزی آذربایجان و ارمنستان نگران‌کننده است و خواهان آزادی سربازان اسیر ارتش ارمنستان شد. ند پریس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:

«ما از هر دو طرف می‌خواهیم برای رفع هرچه سریع‌تر تنش‌های تازه راه‌کار مسالمت‌آمیزی بیابند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه افزود:

«ما از جمهوری آذربایجان می‌خواهیم همه اسرای جنگی و بازداشت‌شدگان را فوراً آزاد کند و به جمهوری آذربایجان یادآوری می‌کنیم که بر اساس معاهده‌های بین‌المللی موظف است یک رفتار انسانی با اسرا در پیش بگیرد.»

عفو بین‌الملل در جریان جنگ قره‌باغ گزارش داده بود که ۲۲ فیلم را که اعدام‌های غیرقانونی، بدرفتاری با اسیران جنگی و غیرجنگی و هتک حرمت به اجساد سربازان دشمن را به تصویر می‌کشد، بررسی و راستی‌آزمایی کرده و تحلیل و تأیید صحت این فیلم‌ها از جمله فیلم بریدن گلوی یک مرزبان آذربایجانی نشان از آن دارد که به‌رغم توقف جنگ در قره‌باغ، دو طرف جنایات جنگی را متوقف نکرده‌ بودند.