براساس شواهد و مطالعات این روزها سن مصرف دخانیات از سیگار گرفته تا قلیان، به ۱۳ تا ۱۴ سال رسیده است و هیچ تفاوتی میان دختر و پسر هم وجود ندارد.

این موضوع را حسین دژاکام، یک کارشناس ترک اعتیاد به روزنامه همشهری گفته است.

او همچنین گفته است که درصد بالایی از مصرف‌کنندگان دائمی سیگار مایل به ترک آن هستند ولی برای این امر آموزش ندیده‌اند:

«۹۰ درصد مصرف‌کنندگان سیگار تمایل به ترک آن دارند اما راهش را بلد نیستند؛ یعنی به یکباره سیگار را کنار می‌گذارند و پس از چند روز دوباره به آن برمی‌گردند. راه ترک دخانیات، کم کردن وابستگی بدن، آن هم به مرور زمان است. اما نه تنها افراد خودشان راه درست را بلد نیستند، بلکه کارشناسان هم بلد نیستند و متاسفانه راهنمایی‌های اشتباه می‌کنند.»

دخانیات گردش مالی ۲۵ هزار میلیارد تومانی دارد

روز چهارشنبه، ۵ خردادماه نیز علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، در یک کنفرانس خبری به نقش اقتصادی دخانیات و هزینه‌های آن در ایران اشاره کرد. او  گفت: «صنعت دخانیات با گردش مالی سالیانه ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان در ایران، ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم و ۷۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان هزینه غیرمستقیم و سرجمع ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه سلامتی به کشور تحمیل می‌کند.»

علیرضا رئیسی نقش مافیای دخانیات را در رواج مصرف سیگار و قلیان بسیار مهم دانست و گفت:

«از سال ۹۶ تاکنون رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت واردات تنباکو به کشور بر زمین مانده است و شاهدیم که مافیای دخانیات انواع تنباکوهای معسل و معطر که زیان های بسیار جدی به سلامت افراد تحمیل می‌کنند را وارد کشور می‌کند.»

براساس اعلام وزارت بهداشت، تنباکوهای معسل و معطر ۷ هزار ماده شیمایی، ۷۰ ماده سرطان‌زا و ۴۰۰ ماده سمی در خود دارند و تجارت این نوع مواد، تجارت مرگ است.

 وزارت بهداشت شمار مصرف‌کنندگان دخانیات در کشور را حدود ۸ میلیون نفر برآورد کرده است. در ایران سالیانه حدود ۵۵ هزار میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود.

 معاون بهداشت وزیر بهداشت در خصوص فعالیت شرکت‌های خارجی تولیدی مواد دخانی در ایران، گفت:

«شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی و انگلیسی و آمریکایی در ایران مشغول تولید مواد دخانی هستند. شرکت‌های کره‌ای با تحریم از ایران خارج شدند ولی شرکت تولید کننده مواد دخانی آنها در کشور فعال است. شرکت‌های آمریکایی در ایران اجازه فعالیت ندارند، ولی شرکت B.A.T با همکاری انگلیسی‌ها به صورت مشترک در ایران مواد دخانی تولید می‌کنند. شرکت ژاپنی G.P.I در ایران وینستون تولید می کند.»

براساس آمار وزارت بهداشت، در سال ۹۴ واحدهای تولیدکننده دخانیات در کشور هفت واحد بود که در سال ۹۹ به ۲۳ واحد یعنی رشد چهار برابری رسیده است. معاون وزیر بهداشت می‌گوید:

«در هیچ صنعتی شاهد رشد چهار برابری در این بازه زمانی نبوده‌ایم. تعداد واحدهای تولیدی تنباکو و قلیان هم در سال ۹۴ بالغ بر ۱۵ واحد بود که اکنون به ۳۹ واحد افزایش یافته است.»