جمهوری‌خواهان سنای آمریکا ایجاد کمیسیون ویژه برای بررسی حمله مرگبار طرفداران ترامپ در روز ۶ ژانویه به ساختمان کنگره را متوقف کردند. این اقدام سبب شد تا امید دموکرات‌‌ها برای تشکیل یک هیئت دو حزبی ناکام بماند.

درخواست برای تشکیل کمیته تحقیق به سبک کمیته ۱۱ سپتامبر از سوی دموکرات‌ها و گارد محافظ کنگره مطرح شده بود.

روز جمعه ۶ خرداد در یک رأی‌گیری در مجلس سنا، تنها شش سناتور جمهوری‌خواه خلاف نظر حزب شان عمل کردند و به تشکیل این کمیته رای مثبت دادند. برای تشکیل این کمیته نیاز بود تا ۱۰ سناتور جمهوری‌خواه به همکاران دموکرات‌شان بپیوندند.

چاک شومر، رهبر اکثریت مجلس سنا از حزب دموکرات، سناتورهای جمهوری خواه را به دلیل متوقف کردن کار تشکیل کمیسیون دو حزبی حمله به کنگره محکوم کرد. شومر بلافاصله پس از رای‌گیری در سخنرانی‌اش در مجلس سنا گفت:

«شرمسارم که حزب جمهوری‌خواه تلاش کرده است تا حمله به کنگره را به فراموشی بسپرد. آن‌ها از دونالد ترامپ می‌ترسند.»

در همین حال، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، استدلال کرد که نتیجه رای‌گیری در مورد تشکیل کمیسیون «موجب شرم» سنا است و با این اقدامات، امنیت کشور زیر سوال می‌رود. او اظهار داشت كه كمیته‌های مجلس نمایندگان، كه تحت رهبری دموكرات‌ها هستند، تحقیق در مورد حمله را ادامه می‌دهند. پلوسی گفت:

«دموکرات‌ها برای کشف حقیقت اقدام خواهند کرد.»

حمله به ساختمان کنگره در روزی انجام شد که قرار بود کنگره آمریکا نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰ را اعلام کند. ترامپ در آن انتخابات به رقیب جمهوری‌خواه خو باخت ولی هیچ‌گاه شکست در انتخابات را نپذیرفت. او در مراسم نمادین انتقال قدرت در روز ۲۰ ژانویه و سوگند رئیس‌حمهور جدید نیز شرکت نکرد. حمله طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، بدترین حمله به این ساختمان در ۲۰۰ سال گذشته بود و در نتیجه آن برای چند ساعت جلسه تایید نتایج انتخابات به تعویق افتاد.

حزب جمهوری‌خواه که هنوز تحت تاثیر قدرت دونالد ترامپ قرار دارد پیش‌تر مخالفت خود را با تشکیل کمیسیون حقیقت‌یاب اعلام کرده بود. ناظران بر این باورند که چهره‌های ارشد حزب نمی‌خواهند رئیس‌جمهور سابق یا لشکر حامیان وی را عصبانی کنند و همچنین ممکن است از آنچه کمیسیون ممکن است در رابطه با ارتباط بین برخی از آشوبگران و قانونگذاران جمهوری‌خواه کشف خواهد کرد، هراس داشته باشند.

ترامپ تشکیل این کمیسیون را «دام دموکرات‌ها» برای حزب جمهوری‌خواه خوانده بود.

میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواه سنا، در حالی که در ابتدا می‌گفت با ایده تشکیل کمیسیون مخالفتی ندارد، در روزهای اخیر کاملاً در مقابل آن قرار گرفت. او گفت که معتقد است که در هر صورت نتیجه تحقیقات این کمیسیون، جناحی خواهد بود. مک کانل که زمانی گفته بود ترامپ مسئول تحریک اوباش برای حمله به کنگره است، گفت:

«دموکرات‌ها دوست دارند دعوا با دونالد ترامپ را ادامه دهند.»