رسانه‌های اسرائیل یکشنبه ۳۰ مه/۹ خرداد از پایان‌‌یافتن رهبری سیاسی بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب دست راستی لیکود و سیطره ۱۲ ساله این حزب خبر دادند.

پس از برگزاری چهار دوره انتخابات پارلمانی بی‌ثمر در طی دو سال، مهلت ۲۸ روزه برای تشکیل دولت چهارشنبه به پایان رسید و گمانه‌زنی‌ها نهایی شدن ائتلافی خارج از بدنه کنونی دولت اسرائیل را مطرح کردند.

براین اساس یعیر لپید ۵۷ ساله، وزیر دارایی پیشین اسرائیل که حزب‌اش، «آینده وجود دارد» (یش آتید) در انتخابات اخیر رقیب اصلی لیکود بود و با ۲۳ کرسی پس از لیکود در جایگاه دوم قرار گرفت می‌رود تا تشکیل دولت دهد. موفقیت او البته به نفتالی بنت، سیاستمدار راست افراطی حزب یامینا و وزیر دفاع سابق بسته است که شش کرسی مهم را در کنست در اختیار دارد.

مفسران چپ اسرائیلی به پایان نتانیاهو خوش‎بین نیستند و می‌گویند هنوز هیچ چیز مسلم نیست و خروج بنیامین نتانیاهو از دولت و تشکیل «دولت تغییر» در مقابل او را نمی‌توان یک واقعییت محقق شده دانست.

بنت ۴۹ ساله قرار است امروز یکشنبه اعلام کند آیا با لپید ائتلاف خواهد کرد یا نه. او اما باید برای پیوستن به آن‌چه که «دولت تغییر» متشکل از جناح‌های چپ، میانه‌رو و راست خوانده می‌شود، نمایندگان حزب خود را همراه کند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند توافق میان احزاب «آینده وجود دارد» و یامینا پیش از شروع درگیری‌های اخیر با فلسطینیان و حملات اسرائیل به غزه نهایی شده بوده اما بنت گفته در طول این حملات تلاش‌ برای ائتلاف را متوقف کرده بوده و اکنون با برقراری آتش‌بس دوباره مسئله حضور در دولت ائتلافی را در دستور کار خود قرار داده.

پس از انتخابات ۲۳ مارس که نتوانست اسرائیل را از بن‌بست سیاسی خارج کند، هنوز یک اکثریت پارلمانی محقق نشده است. حتی در صورت ائتلاف احزاب «آینده وجود دارد» و یامینا، چنین اکثریتی همچنان شکننده خواهد بود و برای ثبات محتاج حمایت نمایندگان عرب پارلمان است؛ گروهی که دیدگاه‌های سیاسی‌شان به‌شدت با مواضع حزب یامینا زاویه دارد.

نفتالی بنت در روزهای اخیر سکوت اختیار کرده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر متهم به فساد اسرائیل اما در توییتر به گمانه‌زنی‌ها درباره پایان دوره مسئولیت او در دولت دامن زده و تلاش می‌کند جلوی تشکیل دولت «چپ‌گرا» را بگیرد. او روز جمعه ویدیویی را منتشر کرد و «هشدار» داد که بنت به سمت یک «دولت خطرناک چپ» در حرکت است. نتانیاهو روز یکشنبه نیز همزمان با اعلام ائتلاف قریب‌الوقوع بنت و لپید در رسانه‌های اسرائیلی، ویدیوی دیگری را منتشر کرد و از جانب همه رهبران احزاب راستگرا از گیدئون سار، رهبر راست افراطی حزب «امید تازه» و بنت دعوت کرد در جلسه‌ای برای ایجاد یک دولت راستگرا شرکت کنند.

پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر موافقت بنت با پذیرفتن سمت نخست‌وزیری و سپس تحویل آن به لپید میانه‌رو، حزب یامینا شامگاه شنبه اعلام کرد نفتالی بنت امروز یکشنبه نمایندگان این حزب در کنست را ملاقات و با آن‌ها مشورت خواهد کرد.

اگر لپید نتواند تا روز چهارشنبه دولت تشکیل دهد، ممکن است پنجمین انتخابات اسرائیل از آوریل ۲۰۱۹ تاکنون برگزار شود، احتمالی که بنت گفته قصد دارد جلوی تحقق آن را بگیرد.