وزیران امور خارجه ترکیه و یونان با هم توافق کردند که سران دو کشور ماه آینده در حاشیه نشست اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای حل اختلافات فی‌مابین از جمله بهره‌برداری از منابع انرژی در شرق مدیترانه با یک‌دیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزیران امور خارجه ترکیه و یونان دوشنبه ۳۱ مه/ ۱۰ خرداد با صدور بیانیه بسیار کوتاهی اعلام کردند که در حاشیه اجلاس ناتو رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان با یکدیگر دیدار و گفت وگو می‌کنند.

چاووش‌اوغلو اعلام کرد که ترکیه آماده گفت‌وگو و مذاکره بدون پیش شرط با یونان برای توسعه روابط دو جانبه در هر زمینه‌ای است. وزیر خارجه ترکیه گفت با همتای یونانی خود بر سر ۲۵ مورد از جمله توسعه گردشگری و به رسمیت شناختن واکسن‌های مختلف کرونا به توافق رسیده است.

در جریان همه‌گیری ویروس کرونا در جهان صنعت گردشگری در ترکیه آسیب دید.

پیش‌نویس مقررات اجازه سفر اتحادیه اروپا به افرادی اجازه ورود به این اتحادیه را می‌دهد که واکسن‌های مورد تایید اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌اند. بخشی از شهروندان ترکیه‌ای با واکسن چینی سینوواک و سینوفارم واکسینه شده‌اند.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان گفت:

«ما به خوبی با اهمیت پرسش‌های جدی که روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار داده آشنا هستیم.»

دندیاس خاطرنشان کرد که همه موارد مورد اختلاف را با چاووش‌اوغلو به بحث گذاشته است.

استخراج منابع انرژی و حقوق اقلیت‌ها

اواسط ماه گذشته در پی کاهش جزیی تنش‌ها نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان برای گفت‌وگو درباره روابط بین دو کشور به آنکارا سفر کرده بود، اما دندیاس و چاووش اوغلو بر سر مرزهای دریایی، مهاجران و رفتار با اقلیت‌ها مقابل خبرنگاران اختلاف‌ها را بیشتر علنی کردند. پس از آنکه وزیر امور خارجه یونان، ترکیه را به نقض حق حاکمیت این کشور در مدیترانه شرقی متهم کرد و هشدار داد که در صورت ادامه این اقدام، آنکارا از سوی اتحادیه اروپا تحریم می‌شود، وزیر خارجه ترکیه به این سخنان واکنش تند نشان داد. چاووش‌اوغلو درباره این اختلافات گفت:

«ما مشکلاتی داریم و مدت زیادی برای دستیابی به راهکارهایی برای حل این مشکلات انتظار کشیدم و حالا می‌خواهیم همه این مشکلات را بر اساس توافق‌های بین‌المللی و با در نظر داشتن احترام به حقوق یکدیگر از میان برداریم.»

به گفته دندیاس علاوه بر توافق بر سر یک برنامه با ۲۵ محور قرار است دو کشور همکاری‌های اقتصادی خود را هم گسترش دهند. وزیر امور خارجه یونان اما جزئیات بیشتری را آشکار نکرد.

تابستان سال گذشته روابط یونان و ترکیه به سبب بهره‌برداری ترکیه از منابع گاز دریای مدیترانه و اژه تیره شد. آنکارا و آتن کشتی‌های جنگی به میادین گاز اعزام کردند.

یک‌شنبه گذشته قبل از دیدار چاووش‌اوغلو با همتای یونانی خود در آتن، وزیر امور خارجه ترکیه از مناطق مسلمان‌نشین شمال یونان بازدید کرد. چاووش‌اوغلو با انتشار پیامی در توییتر آتن را به نقض حقوق «اقلیت مسلمان ترکیه‌ای تبار» متهم کرد.

یونان اقلیت مسلمان در شمال آن کشور را به عنوان یک اقلیت مذهبی به رسمیت می‌شناسد اما اینکه تبار آن‌ها ترکیه‌ای است را قبول ندارد. سخنگوی وزارت امور خارجه یونان در پاسخ اعلام کرد آتن همواره به «حقوق اقلیت‌ها» بر اساس توافق لوزان احترام گذاشته است.