شورای نگهبان شامگاه جمعه ۱۴ خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نظر نهایی‌اش در مورد بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری همان است که قبلاً گفته و تغییری در آن صورت نداده است.

شورای نگهبان در این اطلاعیه آورده است:

«در حین بررسی صلاحیت‌های داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با استناد به بعضی از گزارش‌های نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبت‌های نادرستی داده شده است.»

این شورا ضمن بیان این‌که بررسی صلاحیت‌ها «محرمانه» است و براساس «موضوعات، مستندات و مدارک» مورد ارزیابی قرار گرفته، افزوده است:

«برخی گزارش‌های نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان مؤثر نبوده است، [و رسانه‌ها] از گمانه‌زنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز جمعه ۱۴ خرداد خود گفته بود «به برخی کسانی که صلاحیت‌شان احراز نشد، جفا شد.»

خامنه‌ای افزود به این افراد و بستگانشان براساس «گزارش‌های خلاف واقع» نسبت‌هایی داده شد که معلوم شد خلاف است.

رهبر جمهوری اسلامی بدون آن‌که نامی از کاندیدای خاصی ببرد گفت:

«مطالبه من این است که دستگاه‌های مسئول جبران کنند.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پی گلایه خامنه‌ای ضمن بیان این‌که «فرمایشات رهبری فصل الخطاب و حکم ایشان لازم‌الاتباع است»، افزود:

«شورای نگهبان با اذعان به این‌که مصون از خطا نمی‌باشد به‌زودی نظر خود را اعلام خواهد کرد.»

علی لاریجانی، جمعه شب در نامه‌ای خطاب به خامنه‌ای از او به خاطر سخنانش تشکر کرد و نوشت:

«تذکر و مطالبه جناب‌عالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیدهای ریاست‌جمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حق‌طلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود.»

اما پیش از انتشار نامه علی لاریجانی اظهارنظرهای گوناگونی در این‌باره شد. حرف‌های خامنه‌ای و سخنگوی شورای نگهبان کورسوی امیدی شد برای کسانی که از گردونه انتخابات ریاست جمهوری کنار گذاشته شده‌اند. گمانه‌زنی‌ها به‌ویژه در مورد بازگشت علی لاریجانی به کارزار انتخاباتی بیشتر بود و حتی برخی از اصلاح‌طلبان نیز از سخنان خامنه‌ای استقبال کردند.

منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی، به طرفداران لاریجانی توصیه کرد که آماده باشند و بلافاصله که تجدید نظر از طرف شورای نگهبان انجام شد تمام ستادها را راه‌اندازی کنند. او در گفت‌وگویی دیگر سخنان علی خامنه‌ای را حکم حکومتی در مورد علی لاریجانی دانست و گفت شورای نگهبان باید موضوع را بررسی کند.

علی مطهری نیز گفت:

«شورای نگهبان باید جلسه‌ای تشکیل دهد و حداقل آقای لاریجانی را تأیید صلاحیت کنند. اگر غیر از این باشد جبران معنی نمی‌دهد.»

عبدالناصر همتی، یکی از کاندیداهایی که صلاحیت او تأیید شده است در توییتر اظهار امیدواری کرد که گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان به رقابت‌‌های انتخاباتی عملی شود.

محمود صادقی، کاندیدای اصلاح‌طلبی که صلاحیت او رد شد نیز در توییتر نوشت:

«امیدوارم اذعان رهبری به ظلم و جفا به بعضی از داوطلبان احراز صلاحیت‌نشده فتح بابی برای رسیدگی به ظلم‌ و جفا به داوطلبانی باشد که در انتخابات مختلف رد صلاحیت شده‌اند.»

شهاب طباطبایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب  و عضو حزب ندای ایرانیان سخنان خامنه‌ای را «اتفاق مهم» نامید و با بیان این‌که «رفتار شورای نگهبان تعیین‌کننده یک اتفاق دیگر است»، از «نیروهای دلسوز جمهوری اسلامی» خواست تا از سخنان خامنه‌ای استقبال کنند و «پیگیر باقی ماجرا» باشند».

این در حالی است که محمدعلی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب و عضو مجمع روحانیون مبارز بر خلاف نظرات برخی از اصلاح‌طلبان گفت:

«من از فرمایشات رهبری چنین برداشتی نکردم که کسی به انتخابات برگردد، البته ممکن است که اشتباه کنم. اگر این اتفاق قرار بود رخ بدهد دیگر رهبری منتظر سخنرانی نمی‌شدند و در سیستم اجرایی دستور می‌دادند. در این فرمایشات بحث ظلم و جبران ظلم مطرح بود.»

مهدی فضائلی، عضو دفتر نشر نوشته‌های خامنه‌ای نیز گفت:

«تعریض رهبر انقلاب به جفا و ظلم به برخی نامزدها در جریان احراز صلاحیت برای ریاست جمهوری، متوجه شورای محترم نگهبان نیست و تاثیری در نتیجه اعلام شده از سوی این شورا ندارد.»

اطلاعیه شورای نگهبان نشان داد که خوش‌بینی به تغییر در واقعیت انتخابات در جمهوری اسلامی دستاوردی ندارد.