پس از آنکه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت حتی اگر قرار باشد ایالات متحده به توافق هسته‌ای با ایران برسد، صدها تحریم همچنان پابرجا خواهد بود، قیمت نفت در روز سه‌شنبه ۸ ژوئن/ ۱۸ خرداد، افزایش یافت و در بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته قرار گرفت.

سخنان بلینکن و ابراز تردید او درباره وضعیت تحریم ایران این پیام را به بازار داد که عرضه اضافی نفت ایران به زودی وارد بازار نمی‌شود.

آنتونی بلینکن گفته بود:

«من پیش‌بینی می‌کنم که حتی در صورت احیای برجام صدها تحریم از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ همچنان پابرجا خواهد بود.»

پس از این سخنان، قیمت هر بشکه نفت خام برنت ۷۳ سنت یا یک درصد افزایش یافت و به ۷۲ دلار و ۲۲ سنت رسید، بالاترین میزان از ماه مه ۲۰۱۹.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد گروه Price Futures در شیکاگو، گفت:

«بلینکن به واقعیت اوضاع نگاه می‌کند و می‌گوید حتی اگر به توافق برسیم، مسیری طولانی در پیش است. همه کسانی که انتظار سیل نفت را دارند ناامید خواهند شد.»

ایالات متحده روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد به ایران گفت كه باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد كه فعالیت‌های خود را وفق توافق موقت، ادامه دهد وگرنه گفتگوها درباره احیای توافق هسته‌ای در معرض خطر قرار می‌گیرد.

چهار دیپلمات، دو مقام ایرانی و دو تحلیلگر به رویترز گفته‌اند که موانع احیای توافق هسته‌ای همچنان پابرجا است.

در همین حال اطلاعاتی منتشر شده است که نشان می‌دهد چین واردات نفت خام را در ماه مه ۱۴٫۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داده‌ است.

قیمت نفت خام در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۱ قیمت نفت برنت تقریبا ۴۰ درصد افزایش یافته و وست تگزاس اینترمیدیت افزایشی بیش از این داشته است. دلیل این افزایش قیمت انتظار برای احیای اقتصاد پس از واکسیناسیون گسترده در برابر کرونا است.

محدودیت در عرضه توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن نیز قیمت‌ها را افزایش داده است.

دو منبع در بازار نفت گفته‌اند با استناد به آمار مؤسسه نفت آمریکا، ذخیره نفت خام آمریکا هفته گذشته ۲٫۱ میلیون بشکه کاهش یافت. ذخایر بنزین ۲ میلیون بشکه افزایش یافت و ذخایر فرآورده‌های دیگر ۳٫۸ میلیون بشکه افزایش یافت.

کمرزبانک می‌گوید:

«شرایط اساسی در بازار نفت همچنان مطلوب است: تقاضای انرژی نه تنها در ایالات متحده، بلكه در اروپا نیز به دنبال لغو بخشی از محدودیت‌های کرونا در حال بهبود است.»

برخی هنوز مسیر بهبود تقاضا را زیر سوال می برند. برای نمونه، برخی شک دارند که انگلیس، یکی از کشورهای پیشرو در واکسیناسیون کرونا، تمام محدودیت‌ها را همانطور که قبلاً برای ۲۱ ژوئن برنامه‌ریزی شده بود، لغو کند.