ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خبر واشنگتن پست درباره فروش یک ماهواره پیشرفته جاسوسی به ایران را «اخبار جعلی» و «مزخرف محض» خواند.

روز گذشته (جمعه ۱۱ ژوئن/ ۲۱ خرداد) روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اختصاصی اعلام کرد که روسیه ماهواره‌ای به نام کاناپوس-وی را به ایران خواهد فروخت. این ماهواره مجهز به دوربین پیشرفته با وضوح بالاست که توانایی جاسوسی ایران از اهداف خاورمیانه‌ای و فرا منطقه‌ای‌اش را گسترش می‌دهد.

پوتین در مصاحبه با تلویزیون ان‌بی‌سی گفت که اطلاعی از چنین قراردادی ندارد و این خبری جعلی و گزارش واشنگتن‌پست مزخرف محض است.  

واشنگتن‌پست در گزارش خود از اطلاعات چندین منبع اطلاعاتی استفاده کرده بود. براساس گزارش این روزنامه ایران با استفاده از این ماهواره که برای عملیات‌های غیرنظامی طراحی شده است می‌تواند تاسیسات اقتصادی، نفتی و نظامی کشورهای رقیبش را با دقت بالا زیر نظر بگیرد.

این روزنامه از قول منابعش نوشته بود که مذاکرات برای خرید این ماهواره را هیئتی نظامی از ایران انجام داده است و همین موضوع نشان می‌دهد که ایران برای خرید این ماهواره هدف نظامی دارد.

مذاکرات برای خرید این ماهواره سه سال ادامه داشته است و واشنگتن پست نوشته بود که روسیه آماده تحویل این ماهواره به ایران است.

جزئیات دیگری از این خرید مهم در این گزارش وجود داشت از جمله اینکه سیستم هدایت و راهبری ماهواره در مرکزی تازه‌تاسیس در نزدیکی شهر کرج قرار دارد و کارشناسان روس در ماه‌های گذشته به ایران سفر کرده‌اند تا اپراتورها و مسئولان این مرکز را آموزش دهند.

انتشار این خبر در آستانه دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و پوتین در سوئیس می‌تواند محورهای مذاکراتی را تغییر دهد. دو رئیس‌جمهوری قرار است پس از آنکه بایدن جلسات سران کشورهای جی۷ را به پایان برد با هم دیدار کنند. برنامه‌ریزی برای این دیدار آن هم در بخش پایانی نخستین سفر خارجی بایدن نشانه‌ای از اهمیت موضوع روسیه برای آمریکاست.

نگرانی از خرید این ماهواره به وضعیت خاورمیانه نیز ارتباط دارد. آمریکا نگران است که ایران با به دست آوردن تجهیزات پیشرفته رصد و شناسایی اهداف، این اطلاعات را در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی نیابتی خود قرار دهد تا آن‌ها در حملات‌شان از آن استفاده کنند. همچنین اطلاعات چنین ماهواره‌ای که می‌تواند تصاویری با وضوح دو متر را کاملا رصد کند به ایران این توانایی را می‌دهد که دقت اصابت موشک‌های خود را برای حملات احتمالی‌اش در خاورمیانه و ورای آن بیشتر کند.

ایران هنوز به انتشار این گزارش واشنگتن‌پست واکنشی نشان نداده‌ است. گفته شده است که آزمایش‌های فضایی اخیر ایران و فرستادن چند ماهواره با تجهیزات غیرپیشرفته به فضا برای آمادگی پرتاب این ماهواره پیشرفته روسی بوده است.