مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان روز شنبه ۲۲ خرداد هشدار دادند که به دلیلی کمبود اکسیژن در بیمارستان‌های این کشور یک فاجعه انسانی رخ خواهد داد. محور اطلاعیه وزارت بهداشت، تشویق شهروندان این کشور به رعایت نکات بهداشتی و دست‌کم نگرفتن بیماری کروناست. در این اطلاعیه نوشته شده است که مردم وضعیت کرونا در هندوستان و دیگر کشورهای منطقه را به یاد بیاورند و کرونا را دستمایه استهزا و استخفاف قرار ندهند.

از امروز (شنبه ۲۲ خرداد) دولت افغانستان برای مقابله با موج سوم کرونا مقررات و محدودیت‌های کرونا را سختگیرانه‌تر کرده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت «در سراسر کشور تمامی مراکز تعلیمی و تحصیلی دولتی و خصوصی شامل مکاتب، انستیتو‌ها، دانشگاه‌ها، کورس‌ها، مدارس دینی و کودکستان‌ها و هم‌چنان تالارهای عروسی به مدت دو هفته تعطیل است.»

وزارت بهداشت افغانستان همچنین اعلام کرد که ایران موافقت کرده است که چندین محموله اکسیژن به افغانستان ارسال کند. بیمارستان‌های غرب افغانستان با این اکسیژن اندکی از کمبودهایشان برطرف خواهد دشد. قرار است است این دو تانکر اکسیژن به صورت هفتگی به شهر هرات ارسال و از آن‌جا به دیگر ولایات افغانستان فرستاده شود.

مقام‌های بهداشتی افغانستان اعلام کرده‌اند که این کشور توان تولید اکسیژن را دارد ولی به دلیل قطع برق صادراتی ایران به هرات، کارخانه‌های تولید اکسیژن از مدار خارج شده‌اند. در حقیقت ایران برای بحران کنونی اکسیژن هم متهم ردیف اول و هم کمک‌کننده معرفی شده است.

اما کمبود اکسیژن تنها مشکل کنونی افغانستان برای مقابله با کرونا نیست. مقام‌های ولایات مختلف نسبت به کمبود تخت بیمارستانی نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

افغانستان تا پیش از شروع موج سوم کرونا که از سه‌هفته پیش آغاز شده است تعداد بیماران روزانه حدود ۳۰ نفری داشت اما این آمار به یکباره اوج گرفت و در هفته گذشته به ۱۸۰۰ بیمار جدید در یک شبانه‌روز افزایش یافت. این کشور در ۲۴ ساعت گذشته نیز بیش از هزار بیمار جدید مبتلا به کرونا را شناسایی کرده و ۳۷ افغان نیز جانشان را از دست داده‌اند.

در افغانستان واکسیناسیون کرونا نیز به کندی پیش می‌رود و عمدتا متکی بر محموله‌های اهدایی کشورها است. در هفته‌های گذشته یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا در سازوکار کوواکس به افغانستان ارسال شد که همه آن‌ها تزریق شده است. آمار تعداد واکسینه‌شده‌ها با آسترازنکا اندکی بیش از ۵۰۰ هزار نفر است. قرار است در روزهای آینده ۷۰۰ هزار دوز واکسن اهدایی چین نیز به افغانستان ارسال شود تا برنامه واکسیناسیون از سر گرفته شود.