رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، ضمن تأکید بر رعایت حقوق بشر از سوی حکومت ایران، از خبر جان‌باختن ساسان نیک نفس، زندانی سیاسی محبوس در زندان بزرگ ابراز ناراحتی کرده است؛ اظهارنظری که با واکنش عباس عراقچی مواجه شده و آن را «اشک تمساح» خوانده است.

او در این توئیت نوشته:

«از خبر درگذشت ساسان نیک نفس در زندان تهران بزرگ غمگین شدم. این مرد ۳۶ ساله صاحب دو فرزند، ناعادلانه و تنها به خاطر بیان عقایدش در رسانه‌های اجتماعی، زندانی شد. او به شکلی ظالمانه از دسترسی به حق مرخصی درمانی محروم بود. حقوق بشر باید محترم شناخته شود.»

خبر جان‌باختن ساسان نیک‌نفس، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ (فشافویه) روز ۱۷ خردادماه جاری از سوی شماری از منابع مطلع از وضعیت این زندانی اعلام شد.

گفته می‌شود این زندانی سیاسی علی‌رغم ابتلا به چند بیماری حاد، از رسیدگی تخصصی پزشکی در زندان محروم مانده است.

عباس عراقچی، رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در وین‌ اما در واکنش به مواضع رابرت مالی گفته نیازی به «اشک تمساح» نیست: 

«ترامپ رفته است، اما مجازات‌های غیرقانونی و سبعانه او هنوز هم وجود دارد. هنگامی که تلاش‌های ایالات متحده برای نادیده گرفتن ۸۲ میلیون ایرانی ادامه دارد، نیازی به اشک تمساح نیست. تروریسم اقتصادی در میان یک بیماری همه گیر، یک جنایت علیه بشریت است.»

انتشار خبر جان‌باختن ساسان نیک نفس در زندان فشافویه، واکنش‌های گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

علی شریف زاده، وکیل مدافع او در روزهای گذشته اعلام کرده بود موکلش در حالی جان خود را از دست داده که منتظر نتیجه کمیسیون پزشکی و صدور حکم «عدم تحمل کیفر» بوده است.

بنا به اعلام منابع حقوق بشری، نیک‌نفس از بیماری‌هایی از جمله دیابت، کبد چرب، ورم معده، فشار خون بالا و مشکلات اعصاب و روان رنج می‌برده است.

به‌دنبال تأیید خبر جان‌باختن این زندانی سیاسی، وکیل مدافع و والدین ساسان نیک‌نفس اعلام کرده‌اند از طریق دادسرای جنایی ناحیه ۲۷ تهران، شکایتی را برای روشن شدن چگونگی درگذشت ساسان به ثبت رسانده‌اند.

خانواده نیک نفس در شکایت خود، اصطلاح «قتل عمد» را برای چگونگی جان‌باختن فرزندشان به‌کار برده‌اند.

هم‌زمان وکیل مدافع ساسان نیک‌نفس هم خواستار «کالبد شکافی» پیکر این زندانی سیاسی برای روشن شدن علت دقیق مرگ شده بود.

او گفته بود: «پس از مشخص شدن علت فوت و نتیجه پزشک قانونی اگر خانواده اجازه دهند به عنوان وکیل مدافع وارد پرونده شوم، بحث شکایت از مسئولین و هر فردی که در این موضوع مقصر باشد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های استان تهران در پاسخ به واکنش افکار عمومی نسبت به جان‌باختن نیک نفس در زندان، اعلام کرده این زندانی سیاسی به علت خروج ترشحات خونی از دهان و بینی به بهداری مرکز منتقل و به پزشک معالج اعلام کرده است که از «زندانیان چند عدد قرص گرفته و مصرف نموده است.»

این منبع همچنین اعلام کرده، نیک نفس پس از انتقال به بیمارستان فیروزآبادی در تهران جان باخته است.

شریف زاده اما در حساب کاربری خود در توئیتر درباره نتیجه پیگیری‌ها برای روشن شدن علت مرگ موکلش نوشته: «با دستور دادستان شهرری روز سه‌شنبه ۱۸ خردادماه تشریفات ترخیص متوفی و اعزام به پزشکی قانونی مبنی بر کالبد شکافی. سم‌شناسی، نمونه‌برادری و تعیین علت تامه مرگ انجام شد.»

نیک نفس روز پنج‌شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۰ در قطعه ۳۲۸ ردیف ۴۳ آرامستان «بهشت‌ زهرا» به خاک سپرده شده است.