رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در حاشیه برگزاری نشست سالانه سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در بروکسل بلژیک اعلام کرد که دیدار و گفت‌وگوی او با جو بایدن، رئیس جمهوی آمریکا «سازنده و صادقانه» بوده است. اردوغان در جمع خبرنگاران گفت:

«ما باور داریم در رابطه بین ترکیه و آمریکا هیچ مشکلی نیست که قابل حل نباشد.»

این نخستین دیدار و گفت‌وگوی حضوری بایدن با اردوغان بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست.

در یک نشست خبری در حاشیه برگزاری نشست سالانه سران ناتو در بروکسل  اردوغان اعلام کرد گفت‌وگوها با بایدن «همه‌‌جانبه» و از جمله شامل همکاری بین دو کشور در منطقه هم بوده است. اردوغان بر دوستی سالیان خود با بایدن تأکید کرد.

بایدن: دیدار خوبی بود

رئيس جمهوری آمریکا هم طی اظهاراتی بسیار کوتاه گفت دیدار «بسیار خوبی» با اردوغان داشته است.

بایدن و اردوغان مدتی به تنهایی و خارج از پروتکل‌های رسمی با هم گفت‌وگو کردند.

بایدن در ادامه اظهاراتش در جمع خبرنگاران افزود گفت‌وگوها «مثبت و سازنده» بود.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین گفت با همتای ترکیه‌ای خود درباره راهکارهای حل برخی چالش‌ها بین دو کشور «بحث‌های مفصلی» انجام داده است. بایدن اما درباره جزئیات این بحث‌ها سکوت کرد.

بایدن سال‌هاست که اردوغان را می‌شناسد اما رابطه آن‌ها پرتنش هم بوده است. بایدن در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری‌اش از اردوغان به‌عنوان یک سیاستمدار مستبد یاد کرده بود که واکسن تند آنکارا را در گی داشت.

در آوریل/ فروردین سال جاری بایدن همچنین قتل عام ارامنه را «نسل‌کشی» خواند. روسای جمهوری آمریکا معمولاً از به‌کارگیری این واژه پرهیز دارند.

اختلاف بر سر اس ۴۰۰ رفع نشد

اردوغان در ادامه اظهاراتش در نشست خبری ناتو اعلام کرد رهبران دو کشور موفق نشدند اختلافات بر سر سامانه دفاعی اس ۴۰۰ را از میان بردارند. رئیس جمهوری ترکیه گفت:

«طرز فکر ما درباره  اس ۴۰۰ مثل قبل است. من به آقای بایدن همان چیزی را گفتم که قبل از این هم گفته بودم.»

ایالات متحده آمریکا می‌گوید این سامانه ساخت روسیه برای ناتو یک خطر به‌شمار می‌آید.  

ترکیه به آمریکا پیشنهاد داده است بعد از عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از افغانستان حفاظت از فرودگاه کابل و اداره فرودگاه را به‌عهده بگیرد. آنکارا امیدوار است با این تمهید نقش مهم‌تری در افغانستان ایفا کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرده بود که ترکیه نقش مهمی در افغانستان ایفا خواهد کرد اما در نشست سالانه سران ناتو این بحث مطرح نشد.

 اردوغان در حاشیه نشست ناتو در بروکسل با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. در ماه‌های گذشته به‌سبب بهره‌برداری ترکیه از منابع انرژی در شرق مدیترانه روابط فرانسه و ترکیه بحرانی شده بود. اردوغان فرانسه را به رفتار «جنگ‌طلبانه و امپریالیستی» و مکرون را به «بحران روحی» متهم کرده بود. مکرون با انتشار پیامی در توییتر خاطرنشان کرد که روابط دو کشور به سمت روابط محترمانه «پیش می‌رود.»