گروه‌های راست افراطی اسرائيلی قرار است سه‌شنبه ۱۵ ژوئن/۲۵ خرداد برای راهپیمایی موسوم به «راهپیمایی پرچم‌» از مسیر دروازه دمشق در شهر قدیمی اورشلیم (بیت‌المقدس) وارد محله مسلمانان در مناطق اشغالی شرق بیت المقدس شوند.

دولت جدید اسرائیل دوشنبه ۱۴ ژوئن/۲۴ خرداد ساعاتی پس از این‌که بنیامین نتانیاهو قدرت را به نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائيل واگذار کرد، به ملی‌گرایان راستگرا و گروه‌های موافق شهرک‌سازی مجوز داد تا این راهپیمایی را برگزار کنند.

طبق بیانیه‌ای که در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شده، عومر بارلیو، وزیر جدید امنیت داخلی اسرائیل پس از ملاقات با رئيس پلیس اسرائیل و دیگر مقامات امنیتی مجوز این راهپیمایی را تأیید کرد و گفت:

«نیروهای پلیس از آمادگی خوبی برخوردارند و تلاش‌های [بزرگی] برای حفظ بافت ظریف زندگی و امنیت عمومی در حال انجام است.»

قرار بود این راهپیمایی روز ۱۰ مه/۲۰ اردیبهشت در همین مسیر برگزار شود اما در لحظه آخر به دلیل تشدید تنش‌‌های ناشی از حمله به فلسطینیان، در مسیر دیگری برگزار شد.

مشخص نیست آیا این بار پلیس اجازه راهپیمایی را از مسیری که پیشتر ممنوع شده بود داده یا نه.

همزمان تنش‌ها در منطقه اشغالی شرق بیت المقدس که با اجبار خانواده‌های فلسطینی ساکن محله شیخ جراح به ترک خانه‌هایشان آغاز شد، فروکش نکرده است. تنش‌هایی که با حمله نیروهای امنیتی اسرائیل به مسجدالاقصی و فلسطینیان معترض همراه شد و در نهایت به درگیری نظامی و ۱۱ روز بمباران غزه توسط اسرائیل انجامید.

از سوی مقابل حماس هم هزاران موشک را به سمت اسرائيل شلیک کرد و در نهایت ۲۵۳ نفر از جمله ۶۶ کودک فلسطینی و ۱۳ اسرائیلی کشته، صدها نفر زخمی و ده‌ها هزار نفر آواره شدند.

راهپیمایی «تحریک‌آمیز» و «چالش‌برانگیز» راست افراطی

آتش‌بس در نوار تحت محاصره غزه اکنون بیش از پیش شکننده به نظر می‌رسد و ممکن است راهپیمایی گروه‌های افراطی در محله مسلمانان درگیری تازه را باعث شود.

به گزارش شبکه الجزیره محمد اشتیه، نخست وزیر حکومت خودگردان فلسطین این راهپیمایی را «تحریک مردم فلسطین و تجاوز به حریم بیت‌ المقدس و اماکن مقدس فلسطینیان» خواند.

جناح‌های فلسطینی در کرانه باختری اشغالی هم درخواست اعلام «روز خشم» علیه این راهپیمایی کرده‌اند.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) نیز هشدار داده در صورت برگزاری این راهپیمایی، درگیری‌ها از سر گرفته خواهند شد.

رسانه‌های اسرائیلی نیز خبر از آماده‌باش ارتش برای مواجهه با حملات احتمالی خبر داده‌اند.

تحلیلگران می‌گویند راهپیمایی مذکور به چالشی برای دولت نوپای بنت بدل شده که قصد دارد تمرکز را از مسئله سیاست اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها بردارد و بر اصلاحات داخلی و اقتصاد متمرکز شود.

تغییر مسیر یا لغو راهپیمایی دولت جدید را در معرض حملات نتانیاهو قرار خواهد داد که اکنون اپوزیسیون دولت به ‌شمار می‌رود. او و متحدان راستگرایش دولت را به باز گذاشتن دست حماس در بیت ‌المقدس متهم خواهند کرد.

یوآ سگالوویتز، معاون وزیر امنیت داخلی اسرائیل اما در مصاحبه با رادیو کان، گفت دولت‌های پیشین در زمان تنش از ورود گروه‌های ملی‌گرا به محله‌های مسلمانان جلوگیری می‌کردند. او پیشنهاد داد مسیر این راهپیمایی اصلاح شود و گفت:

«مهم‌ترین مسئله انجام کار درست در حال حاضر است.»