علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی چهارشنبه ۲۶ خرداد در تلویزیون ایران ظاهر شد و سخنانی در ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات ایراد کرد. او در این سخنان نه به شورای نگهبان و ردصلاحیت‌های گسترده اشاره کرد و نه «غیررقابتی» خواندن انتخابات را پذیرفت.

خامنه‌ای انتخابات ریاست جمهوری را «رویدادی سرنوشت‌ساز» خواند و گفت:

 «حضور مردم به نظام آبرو خواهد داد. (…) مهم‌ترین نکته این است که انتخابات نشان‌دهنده حضور مردم در صحنه است، یعنی نظام پشتوانه مردمی دارد و این در اقتدار نظام تأثیر بی‌نظیری دارد.»

در حالی‌که آشکار بود موضوع تحریم نگرانی رهبر جمهوری اسلامی را برانگیخته او تأکید کرد که:

«کسانی که در داخل انتخابات را زیر سئوال می‌برند در جهت تضعیف نظام‌اند. مخالفان می‌خواهند کشور را جولانگاه مزدوران خود و تروریست‌ها کنند. اگر حضور مردم کاهش یابد افزایش فشار دشمنان بیشتر خواهد شد.»

خامنه‌ای که سخنان خود را به‌طور کامل به موضوع انتخابات اختصاص داده بود انتخابات را عرصه بحث سلایق سیاسی ندانست و گفت انتخابات «به نظام مربوط است و تاثیر می‌گذارد».

او همچنین خواست تا رئیس جمهوری آینده با «رأی بالا» انتخاب شود تا قدرت اجرایی داشته باشد.

خامنه‌ای همچون سخنان قبلی خود انتخابات در ایران را «همیشه سالم» عنوان کرد و نشانه آن را هم  «حضور سلایق مختلف سیاسی» در دوره‌های قبلی و مناظره‌های «کاملاً رقابتی» کاندیداهای این دوره دانست.

او حتی از «کشورهایی که قبیله‌ای اداره می‌شوند و بویی از انتخابات نبرده‌اند و فرق صندوق رأی و صندوق میوه» را نمی‌دانند، انتقاد کرد که انتخابات ایران را دموکراتیک نمی‌دانند.

با این حال علی خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود از نارضایتی اقشار کم‌درآمد و فقیر جامعه سخن گفت و تلاش کرد تا خود را همدرد آن‌ها نشان دهد و آن‌ها را به شرکت در انتخابات ترغیب کند. او گفت:

«کسانی که در امر شرکت در انتخابات تردید می‌کنند قشرهای ضعیف جامعه هستند و توقعات به‌جایی مثل معیشت، مسکن و اشتغال دارند و دست و دل‌شان به انتخابات نمی‌رود. گلایه‌ی این‌ها به‌جاست اما تصمیم‌شان درست نیست. قهر با صندوق رأی مشکلی را حل نمی‌کند. گلایه‌ها را قبول دارم اما شرکت نکردن را قبول ندارم.»

خامنه‌ای حتی «رأی اولی‌ها» را هم تشویق کرد که در «جشن تکلیفِ» انتخابات شرکت کنند.

سخنان علی خامنه‌ای از نگرانی او نسبت به گسترش گرایش به تحریم انتخابات در میان مردم حکایت دارد. رهبر جمهوری اسلامی حرف تازه‌ای نزد و همان سخنان گذشته را تکرار کرد. باید دید ترغیب مردم به شرکت در انتخابات با حرف‌های تکراری تا چه اندازه می‌تواند اثر کند.