تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرده که توافق با اسرائیلی در مورد دریافت واکسن‌های فایزر را لغو کرده و گفته است که این دوزها به زودی منقضی می‌شوند.

مقامات فلسطینی پس از اعلام این توافق‌نامه مورد انتقاد شدید رسانه‌های اجتماعی قرار گرفتند و بسیاری آنها را به پذیرش واکسن‌های تاریخ گذشته متهم کردند و احتمال می‌دهند که موثر نیستند.

ابراهیم ملحم، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین روز جمعه طی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر بهداشت این تشکیلات مای الخیله گفت:

«پس از بررسی واکسن‌‌های فایزر که عصر امروز از اسرائیل دریافت شد، مشخص شد که ۹۰ هزار دوز دریافت شده با مشخصات موجود در توافق مطابقت ندارد. بنابراین نخست وزیر محمد شطیه به وزیر بهداشت دستور داد توافق با طرف اسرائیلی در مورد مبادله واکسن و بازگرداندن مقدار دریافتی امروز به اسرائیل را لغو کند.»

اوایل روز جمعه، اسرائیل اعلام کرد که در ازای دوزهای تازه‌ای که فلسطینی‌ها انتظار دارند اواخر سال جاری دریافت کنند، حدود یک میلیون دوز واکسن ویروس کرونا که به زودی منقضی می‌شود، به سازمان خودگردان انتقال می‌دهد.

دفتر نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه مشترکی با وزارت دفاع و بهداشت این کشور گفت:

«اسرائیل توافق‌نامه‌ای با تشکیلات خودگردان فلسطین امضا کرده است و تقریباً یک میلیون دوز واکسن فایزر را که در آستانه انقضاست اهدا خواهد کرد.»

در بیانیه افزوده شده، حداکثر ۱،۴ میلیون دوز در سپتامبر / اکتبر ۲۰۲۱ قابل مبادله است.

در این بیانیه تاریخ انقضا دقیق واکسن ذکر نشده است، اما COGAT، ارگان نظامی اسرائیل که امور غیرنظامی را در سرزمین‌های اشغالی فلسطین اداره می‌کند، روز جمعه گفت که قبلا ۱۰۰ هزار دوز واکسن را منتقل کرده است.

وزارت بهداشت فلسطین در بیانیه قبلی گفته بود که فایزر در برنامه ابتکار عمل «تسریع در کار واکسیناسیون» قرار دارد.

این توافق‌نامه مبادله‌ای پس از آن صورت گرفت که اسرائیل خواستار تلاش بیشتر برای اطمینان از دسترسی فلسطینیان به واکسیناسیون شد زیرا این کشور شهروندان خود را با سرعت بالایی در جهان تلقیح می‌کند.

اسرائیل که پس از واکسیناسیون حدود ۵۵ درصد از جمعیت خود مجدداً بازگشایی شده است، در زمینه عدم تقسیم واکسن‌های خود با ۴،۵ میلیون فلسطینی در کرانه باختری اشغالی و نوار غزه با انتقاد روبه‌رو شده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر گفته‌اند که اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر موظف است واکسن‌هایی را برای فلسطینی‌ها تهیه کند. اسرائیل با اشاره به توافقات موقت صلح با فلسطینی‌ها در دهه ۱۹۹۰، داشتن چنین تعهدی را انکار می‌کند.

با به کارگیری بیشترین تعداد واکسن‌ها در کشورهای ثروتمند، ناسازگاری در دسترسی به واکسن‌ها در سراسر جهان دیده شده است. از آنجایی که در این کشورها شیوع بیماری کاهش پیدا کرده، این کشورها اخیراً تعهد تأمین تجهیزات برای کشورهای فقیرتر را آغاز کرده‌اند.

پزشکان حقوق بشری اسرائیل با انتقاد از معامله تقسیم واکسن در توییتر خود گفتند:

«بسیار شوک‌آور است كه تشکیلات خودگردان از واكسن‌هایی استفاده كند که در آستانه انقضاست.»

فلسطینیان دیگر نیز از این اقدام انتقاد کرده‌اند.

یارا عاصی، یک عضو غیر مقیم در مرکز عرب واشنگتن دی سی گفت که این معامله «به آن اندازه که کار خیری به نظر می‌رسد، خیر نیست.»

وی در توییتر نوشت:

«این به هیچ یک از موضوعات اصلی که فلسطینیان را از داشتن یک سیستم بهداشتی عملکردی منع می کند، سر و کار ندارد.»

وی گفت:

«اگر این دولت جدید بخواهد نشان دهد كه واقعاً متفاوت است و می‌خواهد به نفع مردم باشد، باید اشغال را برچیند، محاصره را بردارد، فلسطینیان را به حقوق برابر برساند.»

۳۰ درصد فلسطینیان دوز اول را دریافت کرده‌اند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین، بیش از۲۷۰ هزار نفر دو دوز در کرانه باختری و نوار غزه دریافت کرده‌اند.

بیش از ۳۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا در این دو منطقه ثبت شده است که شامل سه هزار و ۵۴۵ مورد مرگ است.

به گفته مقامات فلسطینی، حدود ۳۰ درصد از فلسطینیان واجد شرایط در کرانه باختری و غزه، محل زندگی ۵،۲ میلیون نفر حداقل یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

بر اساس نظرسنجی منتشر شده توسط مرکز فلسطین برای تحقیقات سیاست و بررسی ، ۴۰ درصد فلسطینی‌ها مایل به استفاده از واکسن هستند در حالی که ۳۵ درصد اظهار داشتند که خود و خانواده‌هایشان حاضر به واکسن زدن نیستند.

فلسطینی‌ها واکسن را از اسرائیل، روسیه، چین، امارات متحده عربی و طرح جهانی تقسیم واکسن کوواکس دریافت کرده‌اند.