هلاله موسویان، وکیل مدافع احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهش‌گر دو تابعیتی ایرانی-سوئدی که در حال حاضر در زندان اوین به‌سر می‌برد اعلام کرده با وجود تمام پیگیری‌های انجام شده، تغییری در حکم صادر شده برای موکلش ایجاد نشده و جان این زندانی سیاسی همچنان در خطر است.

جلالی در مهرماه ۱۳۹۶ توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد فی‌الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» به اعدام محکوم شده است.

به‌نوشته خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هلاله موسویان درباره وضعیت موکلش گفته:

«خوشبختانه در فروردین ماه ایشان به بند عمومى منتقل شدند، اما همچنان در سایه اعدام قرار دارند و تاکنون با وجود تمامى فعالیت‌هاى انجام شده، تغییرى در حکم‌شان اتفاق نیفتاده است.»

او با ابراز نگرانی شدید از احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، به‌ویژه «پس از انتخابات ریاست جمهوری»، گفته:

 «به شدت براى موکلم به خصوص بعد از انتخابات نگرانم. باوجود ابراز مکرر این نگرانى توسط اینجانب، از طرف کشوری که ایشان تابعیت مضاعف دارند و اتحادیه اروپا، هیچگونه اقدام موثرى صورت نگرفته است.»

جلالی در طی سال‌های گذشته از بسیاری از حقوق اساسی خود در زندان محروم بوده است.

در چهارم آذرماه ۱۳۹۹، با وجود اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی، خانواده احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه و زندانی دو‌تابعیتی ایرانی- سوئدی، از انتقال او سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام خبر دادند.

با تلاش‌ها و پیگیری‌های خانواده و وکیل این زندانی سیاسی، او اواخر فروردین‌ماه ۱۴۰۰ از قرنطینه بند امنیتی ۲۰۹ در زندان اوین به بند عمومی این زندان بازگردانده شد.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفت اما نیروهای امنیتی او را دستگیر کردند. عنوان اتهام او «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» است.

این پزشک ایرانی که به تازگی شهروندی سوئد را نیز دریافت کرده، در مهر ماه ۱۳۹۶ یعنی بیش از یک سال پس از بازداشت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی به اتهام «فساد فی الارض از طریق جاسوسی برای دولت متخاصم» به اعدام محکوم شد.

این حکم ۲۹ مهر ماه ۱۳۹۶ به وکیل او ابلاغ شد و دو ماه بعد، شعبه یک دیوان عالی کشور هم این حکم را تأیید کرد.

جلالی اما ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ در نامه‌ای سرگشاده از زندان اوین در اعتراض به نحوه دادرسی‌اش، از حسن روحانی، رئیس جمهوری خواست تا ترتیبی بدهد که کارشناسان بی‌طرف پرونده‌اش را بررسی کنند.

تاکنون شمار زیادی از چهره‌های علمی مطرح در دنیا و نهادهای مدافع حقوق بشر خواستار آزادی فوری احمدرضا جلالی شده‌اند.

در ۲۰ آذرماه ۱۳۹۹ و هم‌زمان با انتشار خبر انتقال جلالی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، ۱۶۴ دانشمند از سراسر جهان با برگزاری یک «ماراتن علمی ۲۴ ساعته» در یوتیوب، از مقام‌های ایران خواستند حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهش‌گر ایرانی-‌سوئدی را فورا لغو کرده و او را آزاد کنند.

حکومت جمهوری اسلامی ایران در طی چهار دهه اخیر با بازداشت شهروندان دو تابعیتی از آنها به‌عنوان اهرم فشار در دیپلماسی و به‌مثابه ابزاری برای باج گیری از کشورهای دیگر سو استفاده کرده است.

علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون قوه قضائیه ایران، اواسط آذرماه ۱۳۹۹ در حاشیه ملاقات با هانس اودو موتسل، سفیر آلمان در تهران از بازداشت و زندانی شدن دست‌کم ۴۰ شهروند دو تابعیتی در سال‌های گذشته در ایران خبر داد.

گفته‌می‌شود در حال حاضر ده‌ها شهروند دو تابعیتی در زندان‌های ایران در حبس به‌سر می‌برند.