علیرضا زالی، رئیس ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد از اوایل هفته سوم خرداد روند نزولی بیماری در تهران متوقف شده است. از آن زمان تاکنون بیمارانی که به طور سرپایی درمان می‌شوند بیش از سه درصد افزایش یافته است:

«به صورت کلی تعداد کل بستری‌ها در استان تهران در حال حاضر ۴۱۹۲ بیمار است که از این تعداد ۱۱۵۲ بیمار در بخش ویژه بستری هستند. در نقطه مقابل ۶۵۴ بیمار ترخیص شده‌اند که تعداد آنها کمتر از بستری‌هاست.»

به همین جهت می‌توان گفت مجدداً در پایتخت تعداد مبتلایانی که در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و ظرفیت‌های بیمارستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند از بهبودیافتگانی که از بیمارستان‌ها ترخیص می‌شوند جلو زده است.

واکسیناسیون گروه سنی ۷۰ به بالا

 تهران جزو پنج استان برتر از نظر جمعیت سالمندان است لذا پوشش واکسیناسیون سالمندان در پایتخت از اهمیت بسزایی برخوردار است. زالی گفت:

«در هفته سوم خرداد در گروه سنی ۷۰ سال آمارها کاهش پیدا کرده که می‌توان پیش‌بینی کرد اثربخشی واکسیناسیون اتفاق افتاده، لذا درخواست ما از معاونت بهداشت در اختیار قرار دادن تعداد لازم واکسن برای انجام واکسیناسیون است تا گروه سنی بالای ۷۰ سال را دوز دوم تزریق کنیم و کسانی که به هر دلیلی جا مانده‌اند در اولویت قرار گیرند.»

به سبب کمبود واکسن، واکسیناسیون گروه سنی ۷۰ به بالا در دوز دوم هنوز انجام نشده است. عده‌ای از سالمندان هم جا مانده‌اند و دوز اول را دریافت نکرده‌اند.

 انوشیروان محسن بندپی، استاندار تهران گفت:

«قرار است به دو منظور یعنی واکسیناسیون نوبت دوم گروه‌های سنی بالای ۷۰ سال و کسانی که در این گروه سنی به هر دلیلی جا مانده‌اند، واکسن اختصاص پیدا کنند تا بر اساس فراخوان این کار انجام شود و در مرحله بعد به سراغ گروه سنی ۶۵ تا ۷۰ سال برویم.»

بی‌برنامه‌گی وزارت بهداشت در توزیع واکسن

همزمان ظاهراً گشایش‌هایی در مبادلات بانکی اتفاق افتاده و ایران می‌تواند از منابع مالی‌اش در عراق از سبد کوواکس واکسن تهیه کند.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم پیگیری تداوم واکسیناسیون گفت:

«ممکن است با توجه به میزان واکسنی که اختصاص پیدا می‌کند برای همه گروه‌ها واکسن وجود نداشته باشد. لذا گروه‌های سنی را به مقاطع کمتر یعنی ۶۶ تا ۶۸ سال و ۶۸ تا ۷۰ سال تقسیم کنیم تا به این ترتیب افراد در موعد مقرر واکسن دریافت کنند.»

محمد جهانگیری معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با انتقاد از بی‌برنامگی در روند واکسیناسیون در کشور گفت:

« نقاط ضعف ما در حوزه‌ بکارگیری سایر بخش‌ها برای برنامه‌ریزی باید رفع شود، باید به مردم آرامش دهیم که طبق زمان‌بندی که در سند ملی واکسیناسیون آمده، کارها انجام می‌شود، تاکید می‌کنم که مخصوصا برای افراد با ریسک‌پذیری بالا تا بتوانیم از خطر پیشگیری کنیم. چون واقعا مهم‌ترین رکن واکسن جلوگیری از مرگ و میر است.»

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تعداد بیماران سرپایی مبتلا به کووید-۱۹ دست‌کم ۱۹ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این در نوار جنوبی کشور همه‌گیری ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است و استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر با افزایش جدی تعداد بیماران بستری مثبت مواجه هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت به تاکید اعلام کرد توقف روند کاهشی بستری بیماران در برخی استان‌ها و ایجاد روند صعودی بستری‌شدگان مثبت در برخی دیگر از استان‌های کشور، زنگ خطری جدی برای مدیریت اپیدمی در کشور است.

بر اساس آمار رسمی وزارت کشور در شبانه‌روز گذشته ۶ هزار و ۴۴۸ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۳۱ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به سه میلیون و ۸۶ هزار و ۹۷۴ نفر رسید. در همین بازه زمانی ۱۰۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸۲ هزار و ۸۵۴ نفر رسید.