از یکشنبه گذشته تاکنون خشم مردم در برخی شهرها از جمله در کارون و باغ ملک در استان خوزستان و به ویژه یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به اعتراضات خیابانی دامنه‌داری انجامیده است. اعتراضات یاسوج که با تجمع معترضان مقابل فرمانداری آغاز شد، به درگیری‌های گسترده نیروی انتظامی با مردم انجامید. دست‌کم یکصد نفر بازداشت شدند.

سید علی ملک حسینی، دادستان یاسوج دوشنبه یکم تیر در نشست شورای تامین در فرمانداری شهرستان بویراحمد علام کرد که در اعتراضات به نتایج انتخابات شورای‌های اسلامی شهر و روستا که ۲۸ خرداد همزمان با سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد دست‌کم ۱۰۰ نفر بازداشت شده‌اند:

  «در روز برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۰ نفر بازداشتی داشتیم و این افراد از همه سلایق، گروه‌ها و اقوام مختلف کاندیداها بودند. و الله قسم تعارف با هیچ کس نداریم.»

از غروب ۲۸ خرداد یاسوج صحنه اعتراضات مردمی و درگیری نیروهای امنیتی با معترضان است. بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیروهای یگان ویژه با معترضان درگیر شدند. در یکی از این ویدیوها چند جوان معترض در خیابان افتاده‌اند. به نظر می‌رسد آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. سردار کیقباد مصطفایی، فرمانده نیروی انتظامی یاسوج اصالت تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی را زیر سوال برد:

« کلیپ منتشر شده در فضای مجازی هیچگونه ارتباطی به جریان انتخابات نداشته و مربوط به گازگرفتگی سه جوان در سنوات گذشته در یکی از استان‌های همجوار می‌باشد.»

فرمانده انتظامی یاسوج اعلام کرد منتشرکنندگان این فیلم‌ها تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند. در یاسوج، همزمان با بالا گرفتن اعتراضات اینترنت تمامی اپراتورها از هفت صبح یکشنبه گذشته قطع شده بود.

اخلال در دستگاه‌های رأی‌گیری

اسماعیل یوسفی که بر اساس نتایج اعلام شده نفر هشتم انتخابات شورای شهر یاسوج است، با انتشار اطلاعیه‌ای از هوادارانش خواست که از تجمع مقابل فرمانداری شهر خودداری کنند. یوسفی در این اطلاعیه نوشت:

«بر اساس اصل حقوق متقابل حاکمیت و مردم، دولت باید این اعتراضات را بررسی نماید و پاسخ اقناع‌کننده‌ای به معترضان دهد. لذا اینجانب به صورت رسمی و قانونی اعتراض خود را اعلام نمودم و تا حصول نتیجه آن را پیگیری می‌نمایم.»

مجید احمدی، فرماندار شهرستان بویراحمد صبح دوشنبه یکم تیر در یک نشست خبری ادعا کرد که در دستگاه‌های الکترونیکی برای اخذ رأی اخلال پیش آمده بود و اطلاعات رأی دهندگان به سرور وزارت کشور منتقل نشده بود. بر همین اساس عوامل فن‌آوری اطلاعات صندوق را بازگشویی و ظاهراً مشکل فنی را برطرف کردند. در این فاصله اما فهرستی از منتخبین شورای شهر یاسوج به شمل فایل پی دی اف به جریان افتاده بود. نتایح نهایی با این فهرست متفاوت بود و به این ترتیب احتمال تقلب در انتخابات مطرح شد. مجید احمدی، فرماندار شهرستان بویراحمد گفت:

«اطلاعات ناقص بود و هیچ مبنای قانونی نداشت، از طرف فرمانداری و هیچ کدام از نهادهای رسمی نبود و حتما این مساله از طریق قانونی پیگیری خواهد شد. بعد از اینکه اطلاعات صحیح ثبت شد، نتایج نهایی توسط دستگاه شمارش شد و لیست منتخبین تغییر کرد. نتیجه‌ای که اعلام شد صحیح و رایی بود که مردم دادند.»

 از نامزدهای انتخابات شوراهای یاسوج خواسته شده است پس از ۴۸ ساعت از اعلام نتایج هر کدام از کاندیدای شورای شهر یاسوج نسبت به نتایج اعتراضی دارند به ستاد انتخابات شهرستان بویراحمد اعلام کنند.

صرف‌‌نظر از صحت این گزارش، تعداد آرای باطله در انتخابات شوراهای شهر و روستا بر آرای برندگان این انتخابات غلبه داشت که نمایانگر نارضایتی مردم است. برای مثال می‌توان از همدان، کرج و اراک نام برد. در همدان تعداد آرای باطله ۲۰۰ رای و در کرج تعداد آرای باطله ۱۵ هزار رای از آرای نفر اول بیشتر بود و در اراک آرای باطله دو برابر رأی نفر اول بود.  

اختلال و خاموشی اینترنت همزمان با بروز اعتراضات

همزمان با اعتراض‌های رخ‌داده در یاسوج شبکه اینترنت این شهر با اختلال و قطعی گسترده روبرو شد. این امر گویای دخالت نهادهای امنیتی در جریان اطلاع‌رسانی آزاد از وقایع رخ داده است. به نحوی که اخبار رخ‌دادهای شهر یاسوج با تاخیری قابل توجه به دست رسانه‌ها و مردم در سایر نقاط رسید.

کارشناسان موسسه اسمال مدیا با تایید این اختلال به زمانه گفتند که اینترنت در دو اپراتور موبایل ایرانسل و همراه اول در یاسوج نیز همزمان قطع و یا به شدت کند شده است.

این کارشناسان با مقایسه اختلال اینترنت رخ داده در یاسوج با قطعی مشابه در حوادث سال گذشته در سیستان و بلوچستان اظهار داشتند:

«همانطور که در آخرین خاموش کردن داده تلفن همراه در سیستان و بلوچستان دیدیم، هیچ یک از ابزارهای اندازه‌گیری شبکه قادر به شناسایی این نوع خاموش شدن نبودند.»