خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه و یک مقام حوثی از مذاکره میان عربستان سعودی و حوثی‌های یمن خبر داد. دو منبع نزدیک به این مذاکرات و مقام حوثی گفته‌اند طرف‌های متخاصم در یمن در حال بررسی شرایط برای رسیدن به توافق صلح هستند تا عربستان از یک جنگ پرهزینه خارج شود و بحران انسانی ویرانگر در یمن کمی فروکش کند.  

به گفته این منابع «گفت‌وگوها میان ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی و حوثی‌های یمن بر رفع محاصره بنادر تحت کنترل حوثی‌ها و فرودگاه صنعا (پایتخت یمن) متمرکز است» و حوثی‌های یمن که تحت حمایت سپاه قدس جمهوری اسلامی قرار دارند، در ازای رفع محاصره برسر میز مذاکره برای برقراری آتش‌بس خواهند نشست.

بر پایه اظهارات این منابع عبد المالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها به هیئت عمانی که اخیراً به صنعا سفر کرده بود متعهد شده که بلافاصله پس از رفع محاصره، مطابق با آخرین پیشنهاد مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل، وارد گفت‌و گو بر سر آتش‌بس شود.

تیم لندرکینگ، نماینده ایالات متحده و و گریفیتس هفته گذشته به ریاض سفر کرده و برای حصول توافق صلح در یمن با مقام‌های سعودی، یمنی و عمانی دیدار کردند.  

جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ تاکنون ده‌ها هزار یمنی را به کام مرگ کشانده و این کشور را در مرز قحطی فراگیر قرار داده است.

یکی از منابع درباره موضع عربستان گفته ریاض از توافق صلح استقبال می‌کند اما به یک سری ضمانت‌ها از سوی عمان و جمهوری اسلامی ایران، که روابط نزدیکی با حوثی‌ها دارند، نیاز دارد. پیش از این، تلاش‌های سازمان ملل در دسامبر ۲۰۱۸ برای رسیدن به یک توافق صلح بی‌نتیجه ماند و مذاکرات میان طرفین جنگ در سوئد متوقف شد. در شرایطی فعلی اما به‌نظر می‌رسد به قدرت رسیدن جو بایدن در ایالات متحده آمریکا و دستاورد چنین توافقی برای سیاست خارجی دولت او و کاهش تنش نسبی میان تهران و ریاض از طریق مذاکرات مستقیم انجام‌شده، احتمال رسیدن به توافق را افزایش داده است.

حوثی‌ها خواهان خروج نیروهای خارجی‌اند

محمد عبدالسلام، مذاکره کننده ارشد حوثی ها به رویترز گفت که این گروه می خواهد از دسترسی مجدد به فرودگاه صنعا و بنادر حدیده «بدون شروط غیرممکن یا اقدامات دیگری که محاصره را به اشکال دیگر باز گرداند» اطمینان خاطر حاصل کند.

او با اشاره به این‌که حوثی‌ها می‌خواهند زمان‌بندی برای خروج نیروهای خارجی از یمن نیز در دستورکار مذاکرات قرار گیرد، گفت: «پس از آن، ما در مورد آتش بس گسترده بحث خواهیم کرد که به طور واقعی درگیری‌ها را متوقف کند و نه یک آتش بس شکننده، و این شامل خارج‌شدن قدرت‌های خارجی از یمن برای تسهیل مذاکرات سیاسی است».

ائتلاف عربی و حکومت عربستان سعودی از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده‌اند.

در هر صورت گفته می‌شود عربستان سعودی خواهان تضمین‌های امنیتی خواهد بود چراکه مرز طولانی این کشور با یمن، عربستان را متاثر از ناآرامی‌ها و درگیری‌ها خواهد کرد.

عربستان خواهان قطع حمایت ایران از حوثی‌ها و حفظ نیروهایش در یمن است

حتی اگر پیمان آتش‌بس بسته شود، رقابت برای کسب قدرت در یمن به پایان نرسیده و گروه‌های شبه‌نظامی همچنان در یمن فعال‌اند. بر این اساس احتمال می‌رود ریاض بخواهد حضور نظامی خود را به‌ویژه در جنوب یمن حفظ کند. جایی که دولت عبدربه منصور هادی که مورد حمایت عربستان سعودی‌ست و جدایی طلبان «شورای انتقالی جنوب یمن» همچنان در تقلا برای کسب قدرتند.  

شبه‌نظامیان این گروه که توسط امارات متحده عربی آموزش دیده و مسلح شده‌اند، علی‌رغم توافق شکننده تقسیم قدرت که با میانجیگری عربستان شکل گرفت، همچنان به‌دنبال استقلال جنوب از یمن‌اند.

به‌علاوه، عربستان خواهان قطع حمایت جمهوری اسلامی از حوثی‌های یمن است.

منابع آگاه همچنین از احتمال گفت‌وگوهای بیشتر میان مقام‌های عمانی و سعودی در هفته جاری خبر داده‌اند.

عمان که با یمن مرز مشترک دارد در هفته جاری میزبان چندتن از مقام‌های ارشد حوثی خواهد بود و نقش تسهیل‌کننده مذاکرات را ایفا خواهد کرد. در صورتی برقراری آتش‌بس حملات هوایی ائتلاف به یمن، حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی و جنگ در مآرب، آخرین سنگر دولت یمن در شمال، متوقف خواهند شد.

به‌رغم این‌که آتش بس ممکن است زمینه مذاکرات سیاسی را برای تشکیل یک دولت موقت در یمن فراهم کند، اختلاف‌های موازی در میان بسیاری از رهبران قبايل و سرداران جنگ و ظهور گروه‌های شبه‌نظامی تشنه قدرت، چالشی برای این‌ مذاکرات محسوب خواهند شد.