یک زن از ایالت ایندیانا روز چهارشنبه نخستین کسی است که در رابطه با وقایع حمله به کنگره آمریکا در روز ششم ژانویه حکم خود را دریافت کرد. در همین حال یکی از اعضای گروه «حافظان سوگند» با قبول کردن این که در زمینه اتهام توطئه  گناهکار است، موافقت کرد تا بازپرسان پرونده همکاری کند. 

آنا مورگان لوید- ۴۹ ساله- که نخستین حکم پرونده مربوط به حمله به کنگره را دریافت کرده، زندان نخواهد رفت اما به مدت سه سال تحت آزادی مشروط خواهد بود. او همچنین به ۱۲۰ ساعت خدمت عمومی و پرداخت ۵۰۰ دلار خسارت برای ورود غیر قانونی به ساختمان کنگره محکوم شد. 

آنا مورگان لوید، حمله به کنگره در روز ششم ژانویه را در فیسبوک «بهترین روز زندگیش» توصیف کرده بود.

روز چهارشنبه لوید در دادگاه از خانواده‌اش و «مردم آمریکا» عذرخواهی کرد  و گفت که برای نشان دادن حمایتش از ترامپ به صورت صلح آمیز، به واشنگتن سفر کرده بود.

لوید به قاضی دادگاه گفت: «من شرمسارم که اوضاع به نمایش خشونت وحشیانه تبدیل شد. اگر می‌دانستم اوضاع این طور می‌شود هرگز نمی رفتم»

او گفت که هرگز نمی‌خواسته بخشی از اتفاقی باشد که توهین به مردم آمریکا به حساب می‌‌آید.

دادستانان پرونده این مساله را که او در خشونت و تخریب اموال کنگره دست نداشته مد نظر داشتند و به همین دلیل و نیز همکاری با مسئولان پرونده حکم او سبک بود.

دو تحول اخیر در پرونده حمله به کنگره نشان می‌دهد ، پرونده هر چند کند اما درحال پیشرفت است. 

حدود ۵۰۰ نفر در رابطه با حمله ژانویه بازداشت شده‌اند که رسیدگی به پرونده هر کدام مدت‌ها طول خواهد کشید، این در حالی است که جمهوری‌خواهان سعی دارند خشونت افرادی را که در طرفداری از ترامپ به کنگره حمله کرده بودند کم اهمیت جلوه دهند.

گوردون یانگ که همراه ۱۵ عضو دیگر گروه «حافظان سوگند» به توطئه برای ممانعت از تایید آرای الکتورال جو بایدن متهم شده است گناه خود را در مورد دو اتهام «توطئه» و« ممانعت» در روند اداری پذیرفت. این اولین مورد از «پذیرفتن اتهام» در میان اعضای این گروه بود. اتهام دوم حداکثر تا ۲۰ سال زندان می‌تواند به همراه داشته باشد، اما یک قاضی فدرال گفت که بر اساس دستورالعمل فدرال  حکم زندانی بین ۵ تا ۶ سال و نیم،در انتظار گوردون یانگ است. دادستان‌ها ممکن است حتی به دلیل همکاری او با پرونده درخواست حکم حبس کمتری برای او کنند.

یانگ – ۵۵ ساله – اهل فلوریدا است و ماه فوریه بازداشت شد. او هنگام حمله به کنگره کلاه ایمنی و جلیقه ارتشی بر تن داشت.

یک عضو دیگر گروه حافظان سوگند نیز اتهامات خود را پذیرفته و با بازجویان در حال همکاری است.

طی دو هفته گذشته ۴ نفر دیگر – مردی از ایالت تنسی، مردی از مریلند و یک زوج اهل ویرجینیا – نیز اتهام خود را پذیرفتند تا حکم سبک‌تری دریافت کنند.

۴۸۰ نفر در رابطه با پرونده شورش و حمله به ساختمان کنگره بازداشت شده‌اند، که درمیان آن‌ها حدود ۵۳ نفر سابقه خدمت در ارتش آمریکا را دارند.

حمله طرفداران ترامپ به کنگره – ۶ ژانویه ۲۰۲۱- عکس از شاتراستاک

در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰، جو بایدن علاوه بر آرای الکتورال رای عمومی را نیز برد. دونالد ترامپ با بیش از ۷۴ میلیون رای و ۲۳۲ رای الکتورال از بایدن با ۸۱ میلیون رای و ۳۰۶ رای الکتورال شکست خورد اما تا هفته‌‌های بعد حاضر به پذیرش شکست نشد.

روز ششم ژانویه و زمانی‌که در یک مراسم تشریفاتی در آخرین مرحله، کنگره در حال تایید نهایی پیروزی جو بایدن بود حدود ۸۰۰ نفر از طرفداران خشمگین ترامپ به کنگره حمله کردند . ۵ کشته و ده‌ها زخمی خسارت با ساختمان کنگره و استیضاح و محاکمه استیضاح ترامپ از نتیجه این حمله بود.