آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که در دوره همه‌گیری کرونا، شاهدانه و آرام‌بخش‌ها به‌عنوان مواد مخدر بیشتر مصرف شده‌اند. براساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) در وین، در یک نظرسنجی از متخصصان بهداشت در ۷۷ کشور جهان، ۶۶ درصد از کشورها گزارش استفاده مکرر از مواد مخدر داده‌اند. از سوی دیگر، مواد مخدری که در مهمانی‌ها معمولاً مصرف می‌شوند کمتر استفاده شده است.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در گزارش سالانه خود درباره مصرف مواد مخدر در جهان بر این نظر است که همه‌گیری کرونا تأثیرات طولانی‌مدت بر عرضه و تقاضای مواد مخدر ممنوعه خواهد داشت. این دفتر بدون در نظر گرفتن کوویدـ۱۹ نسبت به افزایش مصرف کوکائین ارزان‌تر در اروپا هشدار داد.

گزارش افزوده است به دلیل بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کوویدـ۱۹، کسب درآمد از طریق تولید تریاک در افغانستان جذاب و جذاب‌تر می‌شود. بر این اساس، سطح زیر کشت تریاک در این کشور در سال گذشته ۳۷ درصد رشد کرده است.

افغانستان همچنین در حال تبدیل شدن به یک تأمین‌کننده مهم آمفتامین در منطقه است. آمفتامین‌ها به‌عنوان دارو و با تجویز روان‌پزشک یا پزشک به درمان اختلال بیش‌فعالی / کمبود توجه کمک می‌کند اما از آن به‌عنوان نوعی ماده مخدر و روانگردان نیز استفاده می‌کنند که در درازمدت سبب بروز اعتیاد در فرد مصرف‌کننده می‌شوند.

دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل همچنین انتظار دارد که بحران کرونا موجب افزایش تقاضای مواد مخدر شود. تعطیلی مدارس به دلیل همه‌گیری کوویدـ۱۹ نیز تأثیر دارد.

آنجلا من، تحلیلگر ارشد دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، گزارش‌هایی از آمریکای جنوبی مبنی بر جذب گروه‌های جنایتکار برای تولید مواد مخدر منتشر کرده است. او در این‌باره گفت:

«برخی عوامل اجتماعی و اقتصادی مانند اشتغال، تحصیل یا فقر تأثیر بسزایی در اعتیاد به مواد مخدر دارند.»