در حالی که افغانستان درگیر افزایش خشونت‌ها و منازعات از سوی طالبان است، روسای جمهوری افغانستان و آمریکا روز جمعه ۲۵ ژوئن در کاخ سفید با هم دیدار کردند. اشرف غنی در نشست مطبوعایت پس از این دیدار به خبرنگاران گفت:

«تصمیم جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای انتقال و خروج نیروهای این کشور از افغانستان نتایجی را برای مردم افغانستان و آمریکا در منطقه دارد.»

او همچنین گفت گفت‌وگوها با آمریکا را بسیار سازنده خواند و گفت کشورهای منطقه باید با دولت کابل و نه سایر نیروها برای ماندن در قدرت شرط ببندند. بایدن هم گفت که آمریکا به حمایت امنیتی و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه می‌دهد.

دیدار اشرف غنی و بایدن در کاخ سفید در حالی انجام شد که نیروهای آمریکایی پس از دو دهه عملیات نظامی در حال خروج از افغانستان هستند. آمریکا تاکنون بیش از نیمی از نیروهایش را از افغانستان خارج کرده و انتظار می‌رود تا ژوئیه و درست پیش از ضرب‌الاجل ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی همه نیروهای آمریکایی از این کشور خارج شوند.

اشرف غنی اعلام کرد که نیروهای امنیتی افغانستان تعدادی از مناطقی را که به دست طالبان در جنوب و شمال این کشور افتاده بود، به دست گرفته است. او از طالبان خواست تا برای آتش بس اقدام کنند و به روند سیاسی برگردند. او گفت:

«دولت کابل به مدیریت پیامدهایی نیاز دارد که پس از خروج نیروهای آمریکایی اتفاق می‌افتد و مردم افغانستان باید با چالش‌ها مقابله کنند. هیات دولت افغانستان با یک گروه دو حزبی از قانونگذاران کنگره دیدار داشت و یک نظر متحد درباره حمایت از افغانستان مطرح شد.»

بایدن هم گفت که آمریکا، افغانستان را فراموش نمی‌کند و کنار نمی‌گذارد اما مردم این کشور باید برای آینده خودشان تصمیم بگیرند.

بایدن به خبرنگاران گفت:‌

«نیروهای ما شاید در حال ترک افغانستان باشند اما حمایت ما از افغانستان پایان نمی‌یابد و کمک‌های ما در امور نظامی، اقتصادی و سیاسی این کشور ادامه دارد.»

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی آشتی ملی افغانستان که در این دیدار حضور داشت و در گفت‌وگویی با رویترز پس از نشست با بایدن گفت مذاکرات متوقف شده بین افغانی نباید کنار گذاشته شود مگر آنکه شبه‌نظامیان طالبان خودشان از این مذاکرات خارج شوند.

افزایش درگیری‌ها در مناطق مختلف افغانستان باعث تردید درباره مذاکرات صلح مورد حمایت آمریکا شده است.

 با این حال عبدالله عبدالله گفته:

«من فکر می‌کنم ما نباید در را تا زمانی که طالبان آن را کاملا نبندد، ببندیم. ما نمی‌توانیم به رغم کمبود پیشرفت یا آنچه در عرصه میدانی رخ می‌دهد به مذاکرات نه بگوییم.»

عبدالله گفت زمانی که مذاکرات شروع شد خوشبینی بیشتری درباره توافق صلح وجود داشت زیرا طالبان چیزهایی می‌گفت که خوش بینی ایجاد می‌کرد.

عبدالله گفته:

«این که تا آخرین نفر کشته شود راه حل نیست. باید یک توافق صلح آمیز وجود داشته باشد.»

در بیانیه‌ای که کاه سفید عصر جمعه، ۲۵ ژوئن منتشر کرد آمده که از سال ۲۰۰۲ ، ایالات متحده نزدیک به ۸۸ میلیارد دلار کمک امنیتی، ۳۶ میلیارد دلار کمک غیرنظامی از جمله ۷۸۷ میلیون دلار به طور خاص برای حمایت از زنان و دختران افغانستان اختصاص داده و تقریبا ۳.۹ میلیارد دلار هم کمک بشردوستانه به افغانستان کرده است.

کاخ‌سفید همچنین اعلام کرده که کنگره آمریکا در سال جاری – ۲۰۲۱ – بیش از ۳ میلیارد دلار کمک به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص داده و بایدن برای سال ۲۰۲۲ هم بیش از ۳.۳ میلیارد دلار درخواست کرده است.

 غنی روز گذشته با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و برخی روسای کمیته‌های کنگره آمریکا نیز دیدار کرد. گفته می‌شود که غنی در دیار با کنگره از نقش پاکستان در حمایت از پاکستان و همچنین از برنامه خروج مترجمان نیروهای آمریکایی و خانواده‌هایشان گله کرده است.