دریک شواین، مامور پلیسی که با فشار زانویش به گلو و گردن جورج فلوید در زمان بازداشت سبب مرگ او شد، نهایتا به بیش از ۲۲ سال زندان محکوم شد.

حکم محکومیت این افسر پلیس را دادگاهی در شهر مینیاپولیس در ایالت مینه‌سوتا صادر کرد. فرآیند اعلام رای به صورت زنده از برخی رسانه‌ها پخش شد.

فرایند صدور رای محکومیت درک شواین بیش از دو ماه به طول انجامید. در فروردین‌ماه امسال هیات‌منصفه به اتفاق آرا این افسر پلیس را گناهکار تشخیص دادند.

قاضی دادگاه در مراسم اعلام رای گفت که او این حکم را براساس قانون و مستندات صادر کرده و تحت‌تاثیر افکار عمومی و فرآیندهای خارج از دادگاه نیست.

پیتر کاهیل، قاضی این محکمه چندین بار اعلام کرد که او با خانواده جورج فلوید همدردی می‌کند. درک شواین نیز قبل از صدور رای گفت که عمیقا از اتفاقی که منجر به مرگ فلوید شد متاسف و شرمسار خانواده اوست.

قتل جورج فلوید به دست این مامور پلیس و همدستی سه مامور دیگر و عدم مداخله آن‌ها در فرایندی که منجر به این رویداد شد، سبب خشم افکار عمومی شد. این رویداد بار دیگر موضوع بی‌عدالتی نژادی در آمریکا و رفتار نژادپرستانه پلیس این کشور را به مرکز توجه‌ها آورد. در ماه‌های نخست پس از قتل جورج فلوید چندین تظاهرات علیه نژادپرستی در آمریکا برگزار شد. برخی از این تظاهرات‌ها با تهدید دولت ترامپ برای اعزام گارد ملی برای سرکوب مواجه شد از جمله تظاهراتی که در واشنگتن و دربرابر کنگره این کشور برنامه ریزی شده بود.

دریک شواین که اکنون ۴۵ سال دارد، با رای این دادگاه در زمینه قتل عمد درجه دو و قتل شبه عمد درجه دو مجرم شناخته شد. دادستان مینه‌سوتا برای شواین درخواست ۳۰ سال زندان کرده بود.

خانواده جورج فلوید صدور حکمی کمتر از آنچه در کیفرخواست دادستانی آمده را مایوس‌کننده دانسته‌اند. این موضوع از هم‌اکنون در رسانه‌ها مطرح شده است که درک شواین براساس قوانین کیفری چنانچه رفتار مناسبی در زندان داشته باشد در سال ۲۰۳۵ از زندان آزاد خواهد شد.

موضوع رای دادگاه جورج فلوید آنقدر مهم بود که در دیدار اشرف غنی و عبدالله عبدالله با بایدن نیز درباره آن‌ها از رئیس‌جمهوری آمریکا سوال پرسیده شد. بایدن در این‌باره گفت که به‌نظر او براساس قوانین کیفری حکم مناسبی برای این پرونده صادر شده است.

البته درک شواین با دو اتهام دیگر نیز مواجه است که هنوز دادگاه آن برگزار نشده است. نقض حقوق مدنی جورج فلوید و یک نوجوان ۱۴ ساله در زمان بازداشت، اتهامات دیگر او هستند.

وکلای شواین در روزهای منتهی به صدور رای تلاش کردند تا دادگاه را مجاب کنند که دادرسی از سر گرفته شود. آن‌ها معتقد بودند شواهد جدیدی در اختیار دارند که هنوز از سوی دادگاه مورد توجه قرار نگرفته است. درخواست اعاده دادرسی ساعتی قبل از صدور رای رد شد. سه مامور پلیس دیگر که در صحنه قتل فلوید حضور داشتند نیز با اتهاماتی از سوی دادستانی مینیاپولیس روبه‌رو شده‌اند و قرار است دادگاه آن‌ها نیز در ماه‌های آینده برگزار شود.