رسانه‌های نزدیک به حشد‌الشعبی عراق گزارش داده‌اند که ۲۰ هزار نفر از نیروهای این گروه شبه‌نظامی در هفتمین سالگرد تاسیس در «اردوگاه اشرف» رژه رفته‌اند. مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر عراق که از منتقدان حشد‌الشعبی است هم در این رژه شرکت کرد و در توییتر خود نیروهای بسیج مردمی را «فرزندان عراق» خواند.

اردوگاه اشرف در استان دیاله در شرق عراق، پایگاه سازمان مجاهدین خلق بود که پس از سقوط صدام و رویدادهای پس از آن که منجر به خروج نیروهای این سازمان از عراق شد به کنترل نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی درآمد.

حشد‌الشعبی اجازه نداد که هیچ رسانه‌ای در این مراسم حضور داشته باشد. پوشش رسانه‌ای را خود این گروه انجام داده است و تصاویر آن هم از کانال‌های رسانه‌ای خودشان منتشر شده است.

در این مراسم راکت‌اندازهای جدید، برخی سلاح‌ها که گفته می‌شود ساخت ایران است، پهپادهای تهاجمی، موشک و خودروهای زرهی در معرض دید قرار گرفتند. برخی از این سلاح‌ها قبلا رونمایی نشده بودند از جمله همین پهپادهای تهاجمی که گفته می‌شود همان مدلی است که در حمله هفته‌های گذشته به مقر سازمان سیا در فرودگاه اربیل و پایگاه نیروهای ائتلاف در عین‌الاسد استفاده شده است.

البته هیچ گروهی از حشد‌الشعبی مسوولیت این حملات را برعهده نگرفته‌اند.

برگزاری این رژه نظامی و حضور مصطفی کاظمی پیام آشتی‌جویانه نخست‌وزیر عراق به این گروه قدرتمند شبه‌نظامی است. در هفته‌های گذشته و پس از ترور چند فعال سیاسی و مدنی مخالف جمهوری اسلامی، قاسم مصلح، از فرماندهان حشد‌الشعبی توسط ارتش عراق دستگیر شد. او متهم به ترور یکی از این چهره‌ها بود. دستگیری مصلح به درگیری میان حشد‌الشعبی و ارتش عراق و حضور نظامی آن‌ها در منطقه امنیتی موسوم به منطقه سبز شد.

نهایتا دولت عراق قاسم مصلح را آزاد کرد و گفت شواهد معتبری برای ادامه بازداشت او وجود نداشته است.

کاظمی پس از سقوط دولت عادل عبدالمهدی در نتیجه اعتراضات مردمی به فساد و ناکارآمدی سیاستمداران به نخست‌وزیری رسید. او در یک سال گذشته کوشیده است تا از نفوذ حشد‌الشعبی در عراق بکاهد.

حشد‌الشعبی عراق از اتحاد گروه‌های شبه‌نظامی فعال در این کشور شکل گرفت تا در مقابل داعش بایستد. این گروه‌ها در دوره پس از اشغال عراق و سقوط صدام شکل گرفتند و تمرکز آن‌ها هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در این کشور بود.

حضور داعش در عراق این فرصت را فراهم کرد که این گروه‌های زیرزمینی فرصت بیایند خود را به صورت نیمه رسمی در عراق معرفی کنند. حشد‌الشعبی یا بسیج مردمی عراق، فرصتی بود که این گروه‌ها را در کنار هم قرار داد.

پس از شکست داعش، حشد‌الشعبی خود به یکی از مدعیان قدرتمند در عرصه سیاست عراق تبدیل شد و اوضاع سیاسی این کشور بحران‌زده را پیچیده‌تر از قبل کرد.

جمهوری اسلامی بر بیشتر شبه‌نظامیانی که در حشد‌الشعبی حضور دارند تسلط دارد هرچند برخی جناح‌های آن که خود را وفادار به علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق می‌دانند فاصله خود را با ایران حفظ کرده‌اند.