سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که ریاست هیأت ایرانی مذاکره‌کننده در وین را هم به عهده دارد، برای گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی دعوت شده بود که درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین، مباحث مطرح در تهران، نظرات و پیشنهادهای آنان با نمایندگان کمیسیون گفت‌وگو کند. مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین در جمع خبرنگاران گفت:

«تعامل بسیار خوبی امروز صورت گرفت البته این مراودات از قبل هم وجود داشت و با نمایندگان تبادل نظر داشتیم. امروز هم برخی از نمایندگان پیشنهادهای خوبی مطرح کردند، بعضا سوالتی داشتند که پاسخ داده شد. این جلسات به پدید آمدن تفاهم و اجماع ملی کمک می‌کند.»

یکشنبه ۳۰ خرداد/ ۲۰ ژوئن، همزمان با پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های سیاسی خود بازگشتند. همه اسناد توافق در شش دور مذاکرات آماده شده اما این بدان معنی نیست که موانع از سر راه برداشته شده‌اند. عراقچی یکشنبه گذشته بلافاصله بعد از بازگشت از وین به تهران، به دستور روحانی گزارشی از روند مذاکرات به ابراهیم رئیسی نیز ارائه داده بود.

عراقچی پیرامون نتایج مذاکرات وین در جمع خبرنگاران گفت:

«تاکنون ۶ دور مذاکرات با ۴+۱ انجام گرفته است و تقریبا به مراحل پایانی نزدیک شدیم، یک سری مسائل باقی مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته است و زمان تصمیم‌گیری کشورها فرا رسیده است. جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته است. در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیای مجدد برجام به جمع‌بندی برسند تا توافق حاصل شود.»

رئیس هیأت ایرانی در وین سپس به تاکید گفت:

«زمان تصمیم‌گیری برای همه طرف‌های برجام است و کشورهای مقابل باید تصمیمات سخت خود را بگیرند.»

قالیباف: فیلم‌های ضبط‌شده هیچ‌وقت به آژانس داده نمی‌شود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جمعه ۴ تیر / ۲۵ ژوئن اعلام کرد که ایران هنوز به درخواست آژانس برای تمدید مجدد توافق بر سر نظارت بر برنامه هسته‌ای این کشور پاسخی نداده است. آژانس خواستار «پاسخ فوری» به این مسئله است که مذاکرات گسترده‌تر در مورد توافق هسته‌ای ایران را تهدید می‌کند.

در پی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» در آذر سال گذشته در مجلس که در آن پیش‌بینی شده بود اگر تا اسفند سال گذشته تحریم‌ها لغو نشوند، ایران دسترسی بازرسان آژانس به تأسیساتش را قطع می‌کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس اسفند / فوریه گذشته به تهران رفت و به توافقی سه ماهه برای ادامه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافت.

بر اساس تفاهم‌نامه فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران در دوربین‌های مدار بسته ثبت می‌شدند. مهلت یک ماهه این تفاهم‌نامه که یک بار هم تمدید شده بود ۲۴ ژوئن/۳ تیر به پایان رسید. رافائل گروسی پیش از این هشدار داده بود که در صورتی که این توافق تمدید نشود ممکن است ایران اطلاعات ذخیره شده از اسفند ۱۳۹۹ در این دوربین ها را پاک کند و به این ترتیب به تعبیر او «یک سیاهچاله اطلاعاتی» پدید آید.

 علیرضا سلیمی نماینده محلات در مجلس در نشست علنی یکشنبه، ۶ تیر گفت:

«در قانون اقدام راهبردی سه ماه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فرصت دادیم که این فرصت یک ماه دیگر نیز تمدید شد، با این حال حدود سه روز است که این فرصت نیز به اتمام است، حال خودمان باید از مصوبه مجلس دفاع کنیم.»

محمدباقر قالیباف، نماینده مجلس در پاسخ به تذکر این نماینده گفت:

«درباره آژانس قبلاً نیز تذکر دادم، الان هم می‌گویم پس از زمان سه ماهه‌ای که گذشت، هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن هیچ کدام از موضوعاتی که در داخل ضبط شده، هیچ‌وقت به آژانس داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون دقیقاً در حال اجراست.»