مردم لبنان دوشنبه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن برای چندمین روز پیاپی در اعتراض به بحران اقتصادی و سیاسی در این کشور دست به تظاهرات زدند.

حضور مردم معترض در روز دوشنبه در شهرهای طرابلس و صیدا بیشتر از روزهای گذشته بود. معترضان خیابان‌ها را با آتش زدن لاستیک خودروها بستند. در بیروت نیز چندین خیابان اصلی این شهر توسط معترضان مسدود شد و نیروهای امنیتی برای بازگشایی مسیرها وارد عمل شدند.

در برخی مناطق کشور دفاتر شرکت‌های برق نیز به اشغال معترضان در آمدند.

لبنان با مشکل تهیه سوخت نیز روبه‌روست و در هفته‌های اخیر صف‌های طولانی خودرو‌ها در پمپ بنزین‌ها شکل گرفته و حتی در برخی موارد درگیری‌های مسلحانه نیز در پمپ بنزین‌ها رخ داده است.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان جمعه گذشته اعلام کرد که اگر مشکل کمبود فراورده‌های نفتی در لبنان ادامه یابد آن‌ها از ایران سوخت وارد خواهند کرد.

https://www.radiozamaneh.com/628883

در همین حال روز دوشنبه بخش دولتی نیز خواستار اعتصاب عمومی از روز چهارشنبه تا جمعه آینده شد. معترضانِ بخش دولتی خواهان اصلاحات و تطبیق حقوق کارمندان با وضعیت اقتصادی کشور هستند.

در همین حال محمد فهمی، وزیر کشور لبنان، دوشنبه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» نسبت به خطر «هرج و مرج» و بدتر شدن اوضاع امنیت عمومی لبنان هشدار داد.

فهمی با بیان این‌که او از بدترین حالت می‌ترسد، افزود:

«افراد زیادی در کشور در فقر و گرسنگی به‌سر می‌برند، آن‌ها می‌توانند همه چیز را تحمل کنند، اما گرسنگی فرزندان خود را تحمل نخواهند کرد.»

در روزهای گذشته، با ثبت رکوردهای تازه در قیمت دلار در لبنان و رسیدن آن به حدود ۱۸ هزار لیره، موج تازه‌ای از اعتراض‌ها در این کشور آغاز شد. روز شنبه در پی تلاش معترضان برای ورود به دو شعبه بانک مرکزی لبنان در شهرهای طرابلس و صیدا دو سرباز ارتش و ۵ معترض زخمی شدند. برخی منابع از درگیری معترضان با نیروهای ارتش در طرابلس خبر دادند و شمار زخمی‌شدگان را ۱۰ نفر اعلام کردند.

گرانی شدید و کاهش ارزش پول ملی، جرم و جنایت را هم در لبنان افزایش داده است. بنا بر آمار رسمی، از آغاز سال ۲۰۲۱ جرایم مربوط به قتل در لبنان ۴۵,۵ درصد و جرایم سرقت ۱۴۴ درصد افزایش یافته است.

در این روزها که اعتراضات از سر گرفته شده بسیاری از مردم به دلیل نبود امنیت شب‌ها در خانه‌های خود می‌مانند.

با وجود بحران شدید اقتصادی در لبنان و فشارهای بین‌المللی، نیروهای سیاسی کشور هنوز نتوانسته‌اند در این کشور دولت تشکیل دهند.