جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در ملاقات دوشنبه ۷ تیر / ۲۸ ژوئن با روون ریولین، رئیس جمهوری اسرائیل گفت تا زمانی که او در سمت خود باقی است ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت.

بایدن گفت: «ایران هرگز تحت نظارت من به سلاح هسته‌ای نخواهد رسید.»

رئیس جمهوری آمریکا تأکید کرد که قصد دارد «با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران و پشتیبانی آن از نیروهای تروریستی در خاورمیانه مقابله کند».

بایدن همچنین در مورد حملات هوایی روز یکشنبه علیه شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه و عراق گفت:

«من دستور حملات هوایی برای هدف قرار دادن پایگاه‌های مورد استفاده شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را که مسئول حملات اخیر به پرسنل آمریکایی در عراق بودند، صادر کردم.»

بایدن به ریولین اطمینان داد که تعهد او نسبت به اسرائیل «مستحکم و پایدار» است و او «به دفاع از خود [اسرائیل] تعهدی تزلزل‌ناپذیر دارد».

رئیس جمهوری آمریکا افزود او و دولت‌اش از نزدیک با دولت اسرائیل که اوایل این ماه کار خود را آغاز کرد همکاری می‌کند و به‌زودی منتظر میزبانی از نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل در کاخ سفید است

عصر روز دوشنبه، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم در نشستی با حضور نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه در کاپیتول هیل از ریولین استقبال کرد. پلوسی گفت:

«حمایت از اسرائیل در این مجلس همواره مورد حمایت نمایندگان دو حزب بوده است و ادامه نیز خواهد داشت.»

روز سه‌شنبه، روون ریولین چندین نشست در سازمان ملل برگزار خواهد کرد. او نخست با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و سپس با ۲۰ سفیر سازمان ملل متحد، از جمله از روسیه، بریتانیا، آمریکا، بحرین و مراکش دیدار خواهد کرد.

ریولین همچنین روز دوشنبه با یوسف العتیبه، سفیر امارات متحده عربی در ایالات متحده ملاقات کرد و صبح روز سه‌شنبه در توئیتی از او برای ایفای «نقش اصلی» در دستیابی به توافق‌نامه صلح ابراهیم تشکر کرد.

انتظار می‌رود ریولین ۳۰ ژوئن به اسرائیل بازگردد. دوران ریاست جمهوری او در ۷ ژوئیه به پایان می‌رسد. ایزاک هرتزوگ که در اوایل این ماه به عنوان یازدهمین رئیس جمهوری اسرائیل انتخاب شد، جانشین او خواهد شد.

بایدن و ریولین همچنین در مورد موضوعات منطقه‌ای، از جمله مذاکرات غیر مستقیم وین برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، گفت‌وگو کردند.

ریولین به بایدن گفت:

«اسرائیل هیچ دوست یا متحدی بزرگتر از ایالات متحده آمریکا ندارد. شما بهترین دوستان ما هستید، و ما در دموکراسی و لیبرالیسم ارزش‌های مشترکی داریم.»

ریولین با بیان این‌که «ما روی شما حساب می‌کنیم» گفت ایالات متحده و اسرائیل به فعالیت خود برای پیشبرد صلح و ارتقا ثبات در منطقه ادامه خواهند داد.

بایدن نیز از حمایت کامل آمریکا از عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای خاورمیانه سخن گفت و افزود: ما واقعاً چشم به راه ساختن جبهه وسیع‌تری از صلح و ثبات هستیم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه نیز در این نشست حضور داشتند.

کاخ سفید درباره این نشست اعلام کرد:

«رهبران در مورد چالش‌های بسیاری که منطقه با آن روبه‌روست، از جمله تهدید ایران صحبت کردند و بایدن به رئیس‌جمهور ریولین اطمینان داد که ایالات متحده همچنان مصمم است که علیه فعالیت بدخیم ایران و گروه‌های نیابتی تروریستی آن که عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند، مقابله کند.»

این دو همچنین در مورد بحران اسرائیل و فلسطین صحبت کردند. براساس بیانیه کاخ سفید، بایدن «بر اهمیت اقدام اسرائیل برای ایجاد آرامش، ثبات و حمایت از فرصت‌های اقتصادی بیشتر برای مردم فلسطین تأکید کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تأکید کرد که راه حل دو کشور با مذاکره بهترین راه دستیابی به صلح پایدار است.