یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل برای نخستین بار پس از عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ابوظبی، سه‌شنبه ۲۹ ژوئن/۸ تیر وارد امارات متحده عربی شد. پیش از او دیگر وزیران اسرائیل نیز از امارات بازدید کرده بودند اما لاپید عالی‌ترین مقام اسرائيلی‌ست که برای انجام مأموریت رسمی به امارات سفر می‌کند.

لاپید دقایقی پیش از فرود در ابوظبی، در حساب توییترش تصویری از خود در هواپیما را منتشر کرد و سفر خود را «تاریخی» خواند. وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد هیئت اسرائیلی پیش از ظهر وارد ابوظبی خواهد شد.

وزیر خارجه دولت جدید اسرائیل در فرودگاه مورد استقبال احمد الصایغ، وزیر خارجه امارات متحده عربی قرار گرفت.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه لاپید قرار است در این سفر سفارت اسرائیل در ابوظبی و کنسولگری اسرائیل را در دبی بازگشایی کند. سفر این مقام ارشد اسرائیل به امارات امضای چند قرارداد مهم تجاری را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

پیشتر کابینه امارات متحده عربی هم یکشنبه ۲۴ ژانویه/۵ بهمن تأسیس سفارت این کشور در تل‌آویو، پایتخت اسرائیل را تصویب کرد.

وزیر تازه‌منصوب‌شده اسرائیل در شرایطی به امارات سفر می‌کند که دولت نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل تلاش کرده تا سیاست‌های خود را از دولت پیشین جدا کند. لاپید روز دوشنبه گفت که دولت نتانیاهو با گذاشتن همه تمرکز خود بر روابط با جمهوری‌خواهان در واشنگتن، «قمار وحشتناکی» انجام داده است.

 از اوت سال ۲۰۲۰ که توافق‌نامه عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات موسوم به پیمان ابراهیم، با واسطه‌گری دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا اعلام شد، دو طرف پیش‌ نویس معاملاتی را که از گردشگری تا حمل و نقل هوایی و خدمات مالی در بر می‌گیرد، امضا کرده‌اند.

همه‌گیری کووید-۱۹ و درگیری‌های دیپلماتیک اما سلسله ملاقات میان مقام‌های دو کشور را به تعویق انداخت.

جرد کوشنر، مشاور ارشد سابق کاخ سفید و میر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل، در اوت ۲۰۲۰ نخستین پرواز از اسرائیل به ابوظبی پس از امضای توافق ابراهیم را ثبت کردند. اما در فوریه گذشته سفر برنامه‌ریزی شده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت اسرائیل به امارات و بحرین به‌خاطر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا به تعویق افتاد. در ماه مارس هم سفر نتانیاهو به امارات به خاطر «اختلاف با اردن بر سر استفاده از حریم هوایی این کشور» لغو شد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست می‌گوید نتانیاهو در ادامه به خاطر انتخابات ماه مارس مانع سفر دیگر وزیران اسرائیل به امارات شده است. طبق این گزارش نتانیاهو که موفق به سفر به امارات نشده بود، از سفر گابی اشکنازی، وزیر خارجه خود به امارات جلوگیری کرده تا اشکنازی در آستانه انتخابات مارس، در کانون توجه‌ها قرار نگیرد. گفته می‌شود اوریت فارکاش هاکوهن، وزیر گردشگری وقت نیز که در دولت جدید سمت وزیر علوم و فن‌آوری را دارد، به دلیل مشابه مجبور به لغو سفر خود به امارات شده است.

از سوی دیگر همزمان با استقبال امارات از سفر وزیر خارجه اسرائیل، تنش‌های اخیر ناشی از بیرون‌راندن فلسطینی‌ها از خانه‌هایشان و توسعه شهرک‌‌های یهودی‌نشین هنوز فروکش نکرده است. فلسطینی‌ها که درگیری‌ ۱۱ روزه میان ارتش اسرائیل و حماس جان دست کم ۲۷۰ نفر از جمله ۶۸ کودک از آن‌ها را گرفت، از ابتدا توافق‌نامه‌های عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و امارات و همچنین بحرین، مراکش و سودان را محکوم کردند.

عادی‌سازی روابط با اسرائیل در واقع خلاف سیاست اتحادیه عرب محسوب می‌شود که برقراری هرگونه روابط با اسرائیل را تا زمان برقراری صلح با فلسطینی‌ها نفی کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران نیز مخالف عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائيل است.