پژوهشگران همچنان درحال تحقیق و جمع‌آوری داده برای بررسی میزان تاثیر و ایمن بودن استفاده از دو دوز متفاوت واکسن کرونا هستند، اما کارشناسان می‌گویند که احتمالا این کار خطری ندارد و در امر پیشگیری مؤثر است.

دکتر کیت اوبراین، مدیر بخش واکسن سازمان جهانی بهداشت می‌گوید:

«واکسن‌های مجوز گرفته کووید-۱۹ در سراسر جهان به این شکل طراحی شده اند که با تحریک سیستم ایمنی بدن شما آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با  ویروس تولید می‌کنند، هرچند که این کار را با استفاده از روش‌های متفاوت انجام می‌دهند.»

دکتر اوبراین می‌گوید:

«براساس این اصل ابتدایی کارکرد واکسن، ما فکر می‌کنیم که مخلوط کردن و استفاده از دو دوز متفاوت کارآمد باشد.» 

برخی پژوهش‌ها

دانشمندان در دانشگاه آکسفورد در حال پژوهش بر روی استفاده از دو دوز متفاوت واکسن ‌های آسترازنکا، مدرنا، نواکس و فایزر بیونتک هستند. مطالعاتی در مقیاس کوچکتر در همین رابطه در اسپانیا و آلمان در جریان است.

به گفته مدیر بخش واکسن سازمان جهانی بهداشت، لازم است تا شواهدی در مورد ترکیب این واکسن‌ها جمع‌آوری شود.

ماه گذشته کمیته مشورتی ملی ایمن‌سازی کانادا (NACI)، با تغییر دستورالعمل خود اجازه داد تا  از دوزهای متفاوت واکسن استفاده شود. 

مقامات بهداشت فدرال کانادا در یک مصاحبه مطبوعاتی گفتند که  کسانی که نخستین دوز واکسن آسترازنکا-آکسفورد را زده‌اند برای دوز دوم می‌توانند از واکسن آسترازنکا یا فایزر و یا مدرنا استفاده کنند. بر اساس این دستورالعمل فایزر و مدرنا می‌توانند هرکدام به عنوان دوز اول یا دوم استفاده شوند.

به تازگی نتیجه یک تحقیق دیگر منتشر شده که می‌گوید مخلوط کردن واکسن‌های متفاوت می‌تواند حتی حفاظت بهتری در برابر کووید-۱۹ به افراد دهد. در این تحقیق داوطلبان واکسن‌های یک دوز از واکسن فایزر  و یک دوز از واکسن  آسترازنکا درسافت کردند و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که سطح آنتی‌بادی و سلول‌های ایمنی بدن آن ها بالا است.

این تحقیق از ماه فوریه و در بریتانیا آغاز  و نتیجه آن  اواخر ماه گذشته منتشر شد. 

آلمان هم به تازگی استفاده از دو دوز متفاوت واکسن را توصیه کرده است. مقام‌های کمیته واکسیناسیون آلمان به کسانی که دوز نخست واکسن آسترازنکا را استفاده کرده‌اند، توصیه شده که برای دوز دوم از واکسن مدرنا و یا فایزر استفاده کنند. به گفته مقام‌های آلمانی استفاده از این دو دوز متفاوت ایمنی بدن را به شکل قابل توجهی دربرابر ویروس کرونا بالاتر می‌برد.

لارنس یانگ، ویروس شناس از دانشگاه وارویک بریتانیا می‌گوید که احتمال دارد با مخلوط کردن واکسن‌های متفاوت پاسخ ایمنی قوی‌تری بدست آید.

در برخی کشورها به دلایل مختلف استفاده از نوع دیگر واکسن توصیه شده، به عنوان مثال پس از مشاهده موارد بسیار نادر لخته خون در میان کسانی که واکسن آسترازنکا زده بودند، چند کشور اروپایی از جمله فرانسه توصیه کردند که مردم برای دوز دوم می‌توانند از فایزر یا مدرنا استفاده کنند.

در برخی کشورها از جمله ایران تحویل دوز دوم واکسن با مشکل مواجه شده و مقام‌‌های بهداشتی به این دلیل واکسن دیگری را برای دوز دوم پیشنهاد کرده‌اند.