پنتاگون از تماس تلفنی لوید جی آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا با بسم‌الله خان محمدی، سرپرست وزارت دفاع افغانستان خبر داد. برپایه اطلاعیه‌ای که شامگاه پنج‌شنبه یکم ژوئیه/۱۰ تیر در وبسایت وزارت دفاع ایالات متحده منتشر شد، آستین تاکید کرده است که کاخ سفید در امنیت و ثبات افغانستان و پیگیری توافق‌نامه دوحه برای پایان دادن به جنگ سرمایه‌گذاری می‌کند و با ادامه عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از افغانستان همچنان در قبال نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان متعهد خواهد ماند.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین گفت آمریکا وارد رابطه جدیدی با افغانستان و نیروهای افغان خواهد شد؛ «رابطه‌ای که به دولت افغانستان در ایفای مسئولیت خود در قبال شهروندانش کمک کند».

همزمان گزارش‌ها از خروج کامل نیروهای ایالات متحده و ناتو از پایگاه بگرام افغانستان خبر می‌دهند.

خبرگزاری رویترز جمعه ۲ ژوئیه/۱۱ تیر به نقل از یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد نیروهای این کشور براساس توافق با طالبان روز جمعه از پایگاه نظامی اصلی در افغانستان خارج شده‌اند. این مقام ارشد که مایل به فاش شدن نامش نبود به رویترز گفت: «همه سربازان آمریکایی و اعضای نیروهای ناتو پایگاه هوایی بگرام را ترک کرده‌اند».

سربازان باقی‌مانده به کابل می‌روند

پایگاه هوایی بگرام در ۶۰ کیلومتری شمال کابل قرار دارد و به تایید یک مقام افغانستان روز شنبه در مراسمی رسماً تحویل دولت این کشور خواهد شد. ارتش آمریکا از طریق این پایگاه بزرگ که تا ۳۰ هزار نیرو را در خود جا داده بود از نیروهای افغانستان پشتیبانی هوایی و لجیستیکی به‌عمل می‌آورد.

به گفته مقام ایالات متحده، ژنرال آستین میلر، فرمانده نیروهای این کشور در افغانستان «همچنان تمامی امکانات و اختیارات خود را برای محافظت از نیروهایی که در کابل مستقر هستند، حفظ خواهد کرد».   

دو مقام امنیتی دیگر ایالات متحده هم به رویترز گفته‌اند که اکثر کارکنان ارتش آمریکا به احتمال زیاد تا چهارم ژوئيه افغانستان را ترک می‌کنند و نیروهای باقی‌مانده برای محافظت از سفارت واشنگتن به‌کار گرفته خواهند شد.

https://www.radiozamaneh.com/674445

خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان که بخشی از توافق میان ایالات متحده و طالبان است، از اوایل ماه مه رسماً آغاز شد. روز چهارشنبه هم آخرین گروه از نیروهای ارتش آلمان شامل ۵۷۰ سرباز ارتش این کشور با چند هواپیمای ترابری نظامی اردوگاه نیروهای ناتو در مزار شریف را ترک کردند.

دولت افغانستان به‌دنبال مدیریت پیامدهای خروج نیروهای خارجی‌ست.

طالبان تخلیه بگرام را «گام مثبت» خواند

در عین حال طالبان از ترک کامل پایگاه بگرام استقبال کرده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به رویترز گفت گزارش‌هایی را مبنی بر تخلیه پایگاه بگرام دریافت کرده و طالبان از آن استقبال می‌کند. او افزود: «ما این عقب‌نشینی را یک گام مثبت می‌دانیم. افغان‌ها می‌توانند با خروج کامل نیروهای خارجی به ثبات و صلح نزدیک شوند. این عقب‌نشینی برای دولت ایالات متحده هم سودمند است».

به‌رغم آنچه در توافق ایالات متحده با طالبان پیش‌بینی شده بود، جنگ در افغانستان هرگز فروکش نکرده و مذاکرات صلح بین‌الافغان نیز هنوز راه به جایی نبرده است. طالبان در ماه‌های گذشته پیشروی در مناطق مختلف و حمله به ولسوالی‌ها را شدت بخشیده و با تصرف بخش‌هایی که در سال‌های گذشته کمترین حضور طالبان را به‌خود دیده بودند، جان صدها غیرنظامی را گرفته است.