سی‌ان‌ان از قول یک مقام بلندپایه ایرانی اعلام کرد که تصاویر ضبط‌شده از فعالیت‌های هسته‌ای در ایران دیگر در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد و فقط در صورت موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین و احیای برجام این تصاویر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داده می‌شود.

توافق موقت ایران و آژانس هفته گذشته به پایان رسید و ایران آن را تمدید نکرد.

در پی کاهش تعهدات هسته‌ای ایران و تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» در آذرماه سال گذشته در مجلس که در آن پیش‌بینی شده بود اگر تا اسفند سال گذشته تحریم‌ها لغو نشوند، ایران دسترسی بازرسان آژانس به تأسیساتش را قطع می‌کند، رافائل گروسی اسفند ماه ۱۳۹۹ به تهران رفت و به توافقی سه ماهه برای ادامه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافت.

این توافق سپس در ۳ خرداد به‌مدت یک ماه دیگر تمدید شد و سرانجام پنج‌شنبه ۳ تیرمهلت آن پایان یافت. بر اساس این تفاهم‌نامه فنی فعالیت‌ها در تأسیسات هسته‌ای ایران در دوربین‌های مدار بسته ثبت می‌شدند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۴ تیر اعلام کرد که ایران هنوز به درخواست آژانس برای تمدید مجدد توافق بر سر نظارت بر برنامه هسته‌ای این کشور پاسخی نداده است.

منبع ایرانی سی‌ان‌ان به این رسانه گفت که «اگر مذاکرات در وین با موفقیت همراه شود، ایران به‌طور قطع تصاویر ضبط‌شده از فعالیت‌هایش را در اختیار آژانس قرار خواهد داد.»

پیش‌تر محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی گفته بود با پایان یافتن مدت‌زمان توافق موقت با آژانس ایران هیچ‌گاه تصاویر فعالیت‌هایش را به آژانس نخواهد داد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته که از تمدید نشدن توافق ایران و آژانس نگران است و این نگرانی به مقام‌های جمهوری اسلامی منتقل شده است.

وزارت خارجه آمریکا هم از ایران خواسته بود به مفاد توافق با آژانس پایبند بماند چرا که توقف همکاری با این نهاد سبب پیچیده‌تر شدن روند مذاکرات در وین خواهد شد.

مذاکرات هسته‌ای احیای برجام در وین در ماه‌های گذشته با فراز و فرودهای بسیار ادامه داشته است. تاکنون شش دور مذاکره میان ایران و کشورهای باقی‌مانده در برجام به صورت مستقیم و با آمریکا به صورت غیرمستقیم برگزار شده است.

عباس عراقچی هفته گذشته اعلام کرد که ایران تصمیم‌های خود را گرفته است و منتظر طرف مقابل است. در مقابل طرف آمریکایی هم می‌گوید که تهران باید تصمیم خود را درباره تعهداتش ذیل برجام و نحوه و زمان‌بندی اجرای آن بگیرد.

به‌نظر می‌رسد دو موضوع زمان‌بندی اجرای اقدامات و لیست تحریم‌هایی که قرار است تعلیق شود دو مورد اختلاف‌برانگیز است که هنوز نهایی نشده.

آمریکا ابراز تمایل کرده است که تا پیش از تشکیل دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیات مرگ) توافق احیای برجام به دست بیاید.

هم‌اکنون با دسترسی نداشتن آژانس به تصاویر ویدیویی فعالیت‌های هسته‌ای یک خلاء اطلاعاتی درباره اقدامات ایران ایجاد خواهد شد. همین وقف ممکن است بر روند مذاکرات نیز اثر منفی بگذارد.

در حالی که زمان برگزاری هفتمین دوره مذاکرات در وین هنوز اعلام نشده است، مقامات آمریکایی و ایرانی بی سر و صدا اذعان می‌کنند که مذاکرات در حال ورود به یک دوره حساس است. منابع و کارشناسان منطقه‌ای به سی‌ان‌ان گفتند که دولت جدید در ایران دستیابی به توافق هسته‌ای را دشوارتر خواهد کرد.