حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز شنبه ۱۲ تیرماه، در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از قرار گرفتن مجدد کشور «در مسیر افزایش کرونا» خبر داد و اعلام کرد یکی از دلایل اصلی شیوع دوباره این ویروس، فعالیت‌های انتخاباتی به‌ویژه انتخابات شوراها بوده است.

روحانی در این جلسه گفت:

«متاسفانه این ایام مسائلی داشتیم که به شیوع کرونا کمک کرد، انتخابات و به خصوص انتخابات شوراها که گزارش‌هایی که به ما رسید، آن مهمانی‌هایی که می‌دادند و سفره‌هایی که در برخی جاها می‌انداختند متناسب با پروتکل‌ها نبود.»

او با تاکید بر اینکه کرونا «غیرقابل درمان» است، گفت:

«اروپا و کشورهای پیشرفته می‌گویند به خاطر واکسنی که زده‌اند شرایط مناسب شده و همه رستوران‌ها، تالارها و مراکز ورزشی فرهنگی را باز می‌کنند، سه تا چهار هفته بعد دوباره هجوم این بیماری و ویروس به نوعی و شکلی دیگر مشاهده می‌شود و دوباره محدودیت‌ها را ایجاد می‌کند. مشخص است ابعاد این ویروس را نشناختند و کرونا هر زمانی قدرت خود را نشان می‌دهد.»

حسن روحانی همچنین بدون اشاره به ناکارآمدی دولت در کنترل ویروس کرونا، شهروندان را مقصر شیوع دوباره این ویروس معرفی کرده است:

«سفرهای تابستانی را هم داریم که قبلاً ماه رمضان و عید فطر هم بوده و همه اینها دست به دست هم می‌دهند. باید همه مقررات مناطق قرمز و نارنجی اجرا شود، اگر این موارد با تردید مواجه شود ما به مشکل می‌خوریم. این بیماری که معلوم نیست تا کی میهمان ناخوانده جامعه ما می‌ماند و نتیجه بی‌توجهی به مقررات همین وضعیت می‌شود. اگر فاصله گذاری‌ها و رعایت پروتکل‌ها را کنار بگذاریم و دورهمی‌ها همچنان سر جای خودش باقی بماند، ویروس کرونا دست‌کم تا آخر سال در کشور می‌ماند و سرایت آن با قدرت ادامه پیدا می‌کند.»

کمیته بهداشت و درمان ستاد ملی مقابله با کرونا روز پنجشنبه، ۱۰ تیرماه درباره شیوع گونه جهش یافته ویروس کرونا موسوم به «ویروس دلتا» که پیش‌تر در هند شناسایی شده، اعلام کرد این ویروس در استان‌های جنوب و جنوب‌شرقی کشور شناسایی شده و به‌همین دلیل شمار شهرهایی با وضعیت قرمز کرونایی به سرعت در حال افزایش است.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، روز پنج‌شنبه، دهم تیرماه در جریان سفر خود به زاهدان اعلام کرده بود ویروس دلتا از جنوب شرق وارد ایران شده و به همین دلیل موارد جدید ابتلا در سیستان و بلوچستان بالاتر از میانگین کشوری است.

وزارت بهداشت ایران روز شنبه، ۱۲ تیرماه از طریق اپلیکیشن ماسک، رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها را اعلام کرده است. بر این اساس، بسیاری از شهرها در استان‌های اصفهان، یزد، ایلام، بوشهر، تهران، کرمانشاه، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، مرکزی، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، گلستان، لرستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

 حسن روحانی اما مطابق معمول ماه‌های گذشته، در نشست امروز ستاد ملی مقابله با کرونا دوباره وعده واکسیناسیون سراسری در کشور و بهتر شدن شرایط شیوع کرونا را داد.

او گفت:

«در موضوع واکسن در کشور شرایط روز به روز بهتر می‌شود، البته باید واکسن بیشتری در اختیار داشته باشیم. همه علامت‌ها نشان می‌دهد که هم واکسن خارجی برای خرید و وارد شدن به کشور و و هم دو واکسن داخلی که مجوز اضطراری را برای تزریق گرفته‌اند به ما کمک می‌کند که شرایط در هفته‌های آینده حتما از نظر واکسن بهتر خواهد شد و واکسیناسیون وسیع تر انجام می‌گیرد.»

روحانی، ناکارآمدی دولت در تأمین واکسن مورد نیاز کشور را به گردن کشورهای خارجی انداخت و گفت:

 «اگر کشورهایی که با آنها قرارداد بسته‌ایم و حتی پول آن را هم پرداخت کرده‌ایم واکسن را در اختیار ما می‌گذاشتند، الان شرایط بهتری داشتیم. پول کواکس را پرداخت کردیم و قرار بود ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز را به ما تحویل دهد ولی از آن قولی که به ما داده عقب است و مقدار کمی را به ما داده‌اند. اگر مابقی برسد می‌تواند به ما کمک کند.»

وعده‌های روحانی درباره بهتر شدن وضعیت واکسیناسیون سراسری در حالی است که در حال حاضر تنها حدود سه درصد از جمعیت کشور در ماه‌های اخیر واکسینه شده‌اند. در روزها و هفته‌های اخیر گزارش‌ها و تصویرهای زیادی منتشر شده که نشان می‌دهند بسیاری از شهروندان سالمند برای دریافت دوز دوم واکسن کرونا باید ساعت‌ها در ازدحام مراکز واکسیناسیون انتظار بکشند.

حسن روحانی اما در همین رابطه گفته:

«ازدحامی در برخی مراکز البته بیشتر در تهران صورت گرفته که رفع شده است و امروز آن اجتماعی که مشاهده کردیم دیگر نیست تا به مردم به راحتی بتوانند واکسن بزنند.»

طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی اپلیکیشن ماسک، اکنون در کشور وضعیت کرونای ۹۲ شهرستان قرمز، ۱۸۳ شهرستان نارنجی و ۱۷۳ شهرستان زرد است.

همچنین، کرمان با ۱۶ شهرستان قرمز و هرمزگان با ۱۱ شهرستان بیشترین تعداد شهرستان‌های قرمز را در کشور دارند. تهران، سیستان و بلوچستان و فارس نیز هر کدام ۱۰ شهرستان قرمز دارند.

غلامرضا عباس پاشا معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار تهران، اعلام کرده براساس آخرین وضعیت اعلام‌شده ازسوی ستاد مقابله با کرونا، استان تهران از امروز (شنبه ۱۲ تیر) در وضعیت قرمز قرار می‌گیرد و بر همین اساس ۷۰ درصد از کارمندان ادارات و مراکز باید به صورت دورکاری به فعالیت بپردازند.