امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرده بود، در باره زمان واکسیناسیون عمومی برای مقابله با کرونا در ایران گفت:

«هیچ کدام از واکسن‌های ایرانی به مرحله تولید صنعتی نرسیده است، همه واکسن ها در فاز آزمایشگاهی هستند.»

تا به حال هفت شرکت داخلی ایران مدعی ساخت واکسن ضد کرونا شده‌اند. شفافارمد، شرکت وابسته به ستاد اجرایی امام، دانشگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران، انستیتو پاستور، انستیتو رازی و همچنین اکتوور که تولید واکسن اسپوتنیک وی روسی را آغاز کرده است، از جمله شرکت‌های دارویی مدعی تولید واکسن کرونا در ایران هستند. علاوه بر این از دو شرکت دانش‌بنیان وابسته به وزارت دفاع نیز به عنوان تولیدکنندگان داخلی واکسن کرونا نام برده می‌شود.

در میان این شرکت‌ها شفافارمد مدعی پایان کارآزمایی انسانی واکسن ساخت خود شده و حتی وزارت بهداشت ایران و ستاد اجرایی فرمان امام به عنوان مالک شرکت دارویی شفافارمد ماه گذشته یک تفاهمنامه برای تامین ۵ میلیون دوز واکسن داخلی به قیمت هر دوز ۲۰۰ هزار تومان امضاء کردند. مدیران ستاد اجرایی بنیاد برکت مدعی شده بودند که می‌توانند ماهانه ۱۰ میلیون دوز واکسن تولید کنند. قاضی‌زاده هاشمی اما گفت:

حتی واکسن ایران برکت که از نظر تولید از بقیه جلوتر است، در حجم زیاد که مورد نیاز کشور بوده به تولید نرسیده و احتمالا تا آخر تابستان بتوانند به تولید در حجم انبوه برسد.

دانشگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران نیز هفته قبل از واکسن ساخته شده در دانشکده داروسازی این دانشگاه رونمایی کرد. جزئیات زیادی در باره این واکسن منتشر نشده است. دو انستیتوی پاستور و رازی هم گفته‌اند که کارآزمایی حیوانی و انسانی واکسن مشترک با کوبا و استرالیا را به پایان برده‌اند.

وزارت بهداشت و درمان ایران پیشتر گفته بود که به واکسن‌های داخلی مجوز استفاده اضطراری خواهد داد. موضوعی که با انتقاد پزشکان مستقل در ایران روبرو شد. با این حال وزارت بهداشت و درمان و دیگر نهادهای حکومتی ایران که در خرید واکسن خارجی تعلل کردند، امیدوارند با تولید داخلی بتوانند روند واکسیناسیون را سرعت ببخشند.

قاضی‌زاده هاشمی اما گفت:

«در حال حاضر شرکت‌هایی که مجوز تولید واکسن گرفته‌اند توان تولید سه تا چهار میلیون دوز در ماه را دارند. رقمی که با نیاز ایران برای واکسینه کردن بخش بزرگی از جمعیت ۸۰ میلیون نفری سازگار نیست».

در چنین شرایطی با اینکه پیش از این مسئولان ارشد حکومتی وعده کرده بودند واکسیناسیون عمومی را از بهار و یا در نهایت تابستان امسال آغاز کنند، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اما آغاز برنامه واکسیناسیون همگانی را به تامین واکسن مشروط کرد و گفت:

«اگر همه خریدهایی که در حوزه واکسن صورت گرفته، به موقع وارد شود و انستیتو پاستور و ستاد فرمان اجرایی هم تولیدات خود را ارائه بدهند، عملاً از مهر و آبان واکسیناسیون عمومی صورت می‌گیرد».

به گفته او ایران تا به حال از مجموع ۲۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز تنها ۶ میلیون دوز را تامین کرده است. کندی واکسیناسیون عمومی در ایران سبب خیز تازه‌ای از همه‌گیری شده است.

قاضی‌زاده هاشمی مدعی شد که حدود ۵ درصد جمعیت ایران تا به حال واکسینه شده‌اند. آماری که با گزارش نهادهای ناظر بر روند واکسیناسیون در جهان همخوانی ندارد. گزارش این موسسات بیانگر واکسینه شدن حدود دو درصد جمعیت ایران است.