موج پنجم کرونا در ایران به‌گفته وزارت بهداشت با شیوع ویروس دلتا آغاز شده است. قدرت سرایت ویروس دلتا ۶۰ درصد از شیوع کرونای آلفا که در بریتانیا گسترش یافت بیشتر و میزان بستری ناشی از آن نیز دو برابر گونه آلفا است.

وزارت بهداشت گفته است که ویروس دلتا در بیشتر نقاط کشور مشاهده شده و از چهارم تا دهم تیرماه بر میزان جان‌باختگان کرونا ۷,۲ درصد و موارد بستری ۱۱ درصد افزوده شده است.

این میزان در تهران در همین بازه زمانی به‌ترتیب ۴۱ درصد و ۳۱ درصد افزایش داشته است.

در استان‌های البرز کرمان، یزد، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، خراسان شمالی، مازندران، سیستان و بلوچستان، گلستان، فارس، گیلان در این بازه زمانی یا روند بستری و یا فوت افزایش یافته و در برخی استان‌ها بروز موارد بستری و میزان مرگ‌ومیر از متوسط کشور بالاتر بوده است.

این در حالی است که‌ براساس آمار وزارت بهداشت، تا کنون در ایران تنها چهار میلیون و ۴۶۳ هزار و ۵۶۵ نفر دوز نخست واکسن کرونا و یک میلیون و ۹۸۸ هزار و ۳۸۰ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، می‌گوید در حال حاضر بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر کرونا هستند.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در باره وضعیت کرونا در کشور گفت:

«با توجه به آغاز پیک پنجم کرونا وضعیت شیوع بیماری در کشور فاجعه است.»

محرز میزان سرایت ویروس دلتا را ۹۷ درصد دانست و افزود:

«قدرت بیماری‌زایی آن بسیار بالاست و به‌سرعت می‌تواند همه خانواده را گرفتار کند، بیماران اگر مبتلا به این ویروس شوند و به‌زودی درمان نشوند، گرفتار خواهند شد.»

به‌گفته او ویروس دلتا کودکان را نیز درگیر کرده است و علائمی همچون سرماخوردگی دارد. او تأکید کرد که مردم با دیدن هر نوع علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه کند.

در حال حاضر وضعیت بیمارستان‌ها نیز خوب نیست و  بیمارستان‌های دولتی و خصوصی تهران پر از بیماران کرونایی شده است.

این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، دوشنبه ۱۴ تیر مدعی شد که در ایران پیک چهارم کرونا «با عزت و عظمت مدیریت شد».

براساس آخرین آمار وزارت بهداشت که روز دوشنبه ۱۴ تیر منتشر شد در یک شبانه روز گذشته ۱۵۷ بیمار کوویدـ۱۹ جان خود را از دست دادند و ۱۶هزار و ۲۵ بیمار جدید نیز شناسایی شدند. مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸۴ هزار و ۹۴۹ نفر و مجموع بیماران کوویدـ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۲۷۰ هزار و ۸۴۳ نفر رسید.

در حال حاضر ۹۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۸۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۷۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.