ارمنستان اعلام کرده بود که واکسیناسیون رایگان حتی برای گردشگران هم مجاز است. موجی از مسافران ایرانی به سمت ارمنستان به راه افتاده است. اکنون سفیر ارمنستان اعلام کرد از ۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر فقط افرادی که بیش از ۱۰ روز در ارمنستان اقامت داشته باشند می‌توانند واکسن دریافت کنند.

در چند هفته اخیر در ارمنستان آمار افراد مبتلا به کووید-۱۹ و اشخاصی که در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند رو به کاهش گذاشته تا آن حد که اتحادیه اروپا این کشور را به‌عنوان «منطقه سبز» شناسایی کرده است. همزمان با ورود ایران به موج پنجم کرونا، نسخه دلتای ویروس کرونا از سمت سیستان و بلوچستان و نوار جنوبی کشور تهران را درگیر کرده و در همان حال در اثر بی‌برنامه‌گی و بی‌کفایتی مسئولان وزارت بهداشت واکسیناسیون در گروه سالخوردگان متوقف مانده.

دوشنبه گذشته محمد ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) اعلام کرد پروازهای ایران و ارمنستان از هفته آینده افزایش می‌یابد.

آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره اقدام ارمنستان برای تزریق واکسن رایگان به گردشگران گفت:

«بیش از هر چیز ابراز تمایل و انگیزه مردم مدنظر بود. علاوه بر آن دو امر دیگر نیز مورد توجه بود: یکی، نگاه و برخورد بشردوستانه در ارتباط با افراد خارجی بود و دیگر، واکسیناسیون افرادی بود که چندین هفته، ماه‌ها یا برای مدت طولانی‌تر در ارمنستان اقامت داشتند.»

تومانیان در ادامه یادآوری کرد که واکسیناسیون گردشگران تأثیر زیادی بر کاهش روند ابتلا به کووید- ۱۹ در ارمنستان داشت. سفیر ارمنستان در ایران در ادامه به نکته مهمی اشاره کرد:  

«مورد دیگر که باید به آن توجه داشت، مجاز بودن تزریق واکسن کرونا به افرادی است که بیش از ۱۰روز در ارمنستان اقامت داشته‌اند. این رویه از تاریخ ۱۵جولای اجرایی می‌شود که موجب واکسیناسیون افراد نیازمند و گروه‌های هدف می‌شود. به‌خصوص در مورد اتباع خارجی که حضور و اقامت آنها در ارمنستان ضروری باشد.»

به یک معنا همزمان با افزایش پروازهای ایران و ارمنستان از هفته آینده محدویتی هم برای دریافت واکسن در ارمنستان اعمال می‌شود. شرکت ارمنیا ایرویز پروازها از تهران به ارمنستان و برعکس را به عهده دارد.

طرح بی‌موقع موضوعات بی‌اهمیت و خلاف واقع

سهم ارمنستان از گردشگری در جهان ۸ درصد است که به سبب همه‌گیری ویروس کرونا و جنگ قره‌باغ از دست رفته بود. اکنون واکسیناسیون رایگان برای شهروندان ایرانی محروم از واکسن فرصت مغتنمی را به‌وجود آورده است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو  از مردم ایران خواسته بود برای تزریق واکسن به ارمنستان سفر نکنند. او گفته بود مردم ارمنستان از واکسن انگلیسی آسترازنکا استقبال نکرده‌اند و ارمنستان از ترس اتمام تاریخ مصرف این واکسن دو میلیون دوز از این واکسن را به گردشگران تزریق می‌کند.

سفیر ارمنستان در ایران در واکنش به این اظهارات گفت:

«طرح بی‌موقع موضوعات بی‌اهمیت و خلاف واقع مناسب و در شأن روابط سطح بالای ارمنستان و ایران نیست.»

بر همین اساس در ارمنستان واکسیناسیون با سه نوع واکسن اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا و سینوواک به‌صورت رایگان و داوطلبانه صورت می‌گیرد. هیچ محدودیت سنی نیز برای کاربرد واکسن‌های اشاره شده وجود ندارد.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در مصاحبه با همشهری هشدار داده بود که با توجه به اینکه ویزای ارمنستان برای شهروندان ایرانی فقط یک هفته اعتبار دارد، ممکن است آن‌ها موفق نشوند چهار تا شش هفته بعد دوز دوم واکسن را دریافت کنند.

با توجه به ضرورت حداقل ۱۰ روز اقامت در ارمنستان احتمالا محدویت ویزا نیز لغو شده است. به این ترتیب داوطلبان دریافت واکسن در ارمنستان خواه‌ناخواه ناگزیرند از این پس در چهار الی شش هفته، حداقل ۲۰ روز در ارمنستان اقامت کنند.