رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرد که سازمان بهریستی برای مقابله با خودکشی در حال تهیه اطلس خودکشی در تهران و شهرستان‌هاست. به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا) فاطمه رضوان مدنی گفت:

«بخش‌های زیادی از این کار انجام شده و ظرف یک الی دو ماه آینده مابقی کار نیز انجام خواهد شد.»

رضوان مدنی احتمال داد که اطلس خودکشی در هفته دولت آماده خواهد شد:‌   

«در این اطلس الگو و علت خودکشی در هر استان و شهرستانی به صورت جداگانه بررسی شده و مشخص می‌شود، چراکه ممکن است علل خودکشی در یک استان با استان دیگر متفاوت باشد و حتی ممکن است علت خودکشی در یک شهرستان با علت خودکشی در یک شهرستان دیگر در یک استان مشترک متفاوت باشد.»

افزایش آمار خودکشی در ایران به‌ویژه در استان‌های محروم

آمار خودکشی در ایران روند افزایشی دارد. بنا به آمار وزارت بهداشت، خودکشی هر سال بیش از پنج درصد افزایش یافته. پژوهشگران علوم اجتماعی اما آمار دولتی را زیر سئوال برده‌اند و می‌گویند در ایران دست‌کم هر سال ۱۵ درصد به تعداد کسانی که به‌دلیل فقر و تبعیض‌های اجتماعی و بحران‌های خانوادگی دست به خودکشی می‌زنند افزوده می‌شود.  تنها در سال ۱۳۹۷ حدود ۱۰۰ هزار اقدام به خودکشی به صورت رسمی در ایران به ثبت رسیده است. در این میان استان‌های محروم، به‌ویژه استان‌های غربی کشور که بالاترین شاخص فلاکت را دارند بیشترین آمار خودکشی را به خود اختصاص داده‌اند. میزان خودکشی زنان هم بیشتر از مردان است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت:

«برنامه‌های پیشگیرانه در هر شهر متفاوت است و همچنین غربالگری و رصد این آسیب در هر شهر و حتی در هر محله متفاوت است. بنابراین ما بر این اساس در استان‌های مختلف الگوی خودکشی را در هر شهرستان تهیه کرده‌ایم.»

طبق گزارش دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ناامیدی نسبت به آینده، نبود امنیت شغلی، تبعیض‌های اجتماعی، تبعیض‌های جنسیتی، فقر گسترده‌ و کاهش سطح رفاه عمومی جامعه ایران را بحران‌زده کرده و افراد به دلیل نیافتن راهی برای برون‌رفت از بحران‌ها دست به خودکشی می‌زنند.

تغییر رفتارها: خودکشی به‌عنوان یک اعتراض

علاوه بر این در ایران رفتار افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند نیز تغییر کرده است. فرد آسیب‌دیده در محیط بیرون از خانه و در محل کار و همچنین در انظار عمومی اقدام به خودکشی کرده. علاوه بر این، خودکشی‌ها در گذشته بیشتر شامل نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در سنین ۴۵-۱۵ سال به روش‌هایی هولناک بود، اما امروزه خودکشی‌ها با روش‌های جدیدتر همراه شده و دامنه آن به کودکان نیز منتقل شده است و اخیرا جامعه شاهد خودکشی‌های دسته‌جمعی خانوادگی در کشور هم هست.

رضوان مدنی در مصاحبه با ایلنا یادآوری کرد:

«رصد آسیب‌های اجتماعی و شناخت عوامل سببی آن در کشور، این امکان را به برنامه‌ریزان اجتماعی می‌دهد تا با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات این عوامل، برنامه‌های اجتماعی موثرتری برای جلوگیری از ظهور و بروز و کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی طراحی کنند.»

در ایران بین تورم اقتصادی و اقتصادی نسبت مستقیمی برقرار است. در استان‌های کردستان، ایلام و کرمانشاه با بالاترین نرخ تورم بین ۵۷ تا ۵۳ درصد بالاترین میزان خودکشی‌ها به ثبت رسیده است.

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به قطب‌های خودکشی در غرب کشور در ادامه افزود:

«به طور مثال حتی در استان‌هایی مانند ایلام و کرمانشاه که میزان خودکشی بالا گزارش شده است، این شیوع در همه شهرها یکسان نیست و ممکن است در برخی از مناطق یا یک الی دو شهرستان آمار بالا باشد بنابراین با این برنامه‌ریزی ما از این الگو که بگوییم یک استان در صدر آمار است خارج می‌شویم و به این سمت می‌رویم که آسیب‌ها را در شهرها و محلات بررسی می‌کنیم و برای کاهش آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.»

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ عمران روشنی مقدم، یکی از کارگران میدان نفتی هویزه، در اعتراض به دریافت نکردن ۵۰۰ هزار تومان مساعده، در محوطه شرکت نفت خود را حلق آویز کرد.

برون‌سپاری به همراه خصوصی‌سازی یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت روحانی بوده است. سهم کارگران از واردات افسار گسیخته و ورشکستگی واحدهای صنعتی، تعویق دستمزدها و بیکاری است. مرداد سال گذشته شماری از کارگران اخراجی نیشکر هفت‌تپه در دومین روز اعتصاب اقدام به خودسوزی کردند. دستور بی‌نتیجه بررسی این خودکشی‌ها و غفلت از سویه‌ اعتراضی این خودکشی‌ها به‌دلایل امنیتی تلاش‌ها را در اغلب مواقع بی‌نتیجه می‌کند.