جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نسبت به حملات اخیر به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه ابراز نگرانی کرد.

تنها در چهارشنبه گذشته پایگاه عین‌الاسد در  استان الانبار عراق هدف ۱۴ راکت قرار گرفت. در این حمله دست‌کم بین دو تا سه سرباز آمریکایی مجروح شدند.

این دومین حمله به پایگاه عین‌الاسد در ۷۲ ساعت گذشته است. 

شامگاه سه‌شنبه پایگاه نظامی آمریکا در فرودگاه اربیل هدف حملاتی با راکت و پهپاد قرار گرفت. حریم هوایی بر فراز فرودگاه اربیل بسته شد و تمامی چراغ‌های فرودگاه خاموش شد و هواپیماها از مسافران تخلیه شدند. شبکه الجزیره نیز به نقل از رسانه‌های عراقی خبر داد که آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل نیز به صدا در آمد.

در عراق ۲۵۰۰ تن از نیروهای آمریکایی در چهارچوب ائتلاف ضد داعش مستقرند. الجزیره می‌نویسد این نیروها تنها در سال ۲۰۲۱ دست‌کم ۵۰ بار هدف حملات راکتی قرار گرفته‌اند.

جان کربی، آمریکا سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه پنجشنبه ۸ ژوئیه/ ۱۷ تیر در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در واکنش به این حملات گفت:

«آنها در این حملات، از سلاح‌های مرگبار استفاده می‌کنند. نمی‌دانم چه چیز دیگری بگویم جز اینکه این یک تهدید بسیار جدی است. اما آن روز بخت با ما بود و فقط دو نفر جراحات سطحی برداشتند. کسی نمی‌داند چه اتفاق دیگری ممکن بود بیفتد. ما هر یک از این حملات را بسیار جدی می‌گیریم.»

صبح  پنجشنبه در یکی از این حملات، سفارت آمریکا در بغداد با چندین فروند راکت و پهپاد انفجاری هدف قرار گرفت، آژیر خطر در منطقه سبز بغداد و در محوطه سفارتخانه آمریکا به صدا درآمد و سامانه‌های ضدهوایی در این مجموعه فعال شدند.

کربی در بخش دیگری از نشست خبری وزارت دفاع آمریکا گفت:

«ما بسیار نگران هستیم. امنیت و ایمنی خدمه ما در خارج از آمریکا بسیار برایمان مهم است. زمانی که این امنیت و ایمنی به خطر بیفتد، ما به‌طور متناسب تلافی می‌کنیم.»

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را به عهده نگرفته است. رویترز می‌نویسد تحلیلگران معتقدند که این حملات کار گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران است.

هفته گذشته شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران مقر ائتلاف آمریکایی در میدان العمر در دیرالزور سوریه را هدف حملات راکتی قرار دادند. ارتش آمریکا با آتش‌باران منبع شلیک راکت‌ها به این حمله پاسخ داد. در این حمله چهار تن از نیروهای کتائب اهل حق و کتائب سیدالشهدا کشته شدند. شبه‌نظامیان اعلام کرده بودند حمله جنگنده‌های آمریکایی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.