ایالات متحده روز جمعه، ۱۸ تیرماه درخواست هائیتی برای اعزام سرباز برای کمک به تأمین امنیت زیرساخت‌های اصلی این کشور پس از ترور رئیس جمهور جوینل مویز توسط مزدوران خارجی را رد کرد. این در حالی است که آمریکا اعلام کرده بود که در روند تحقیقات به هائیتی کمک می‌کند.

مویز توسط گروهی از افراد مسلح در ساعات اولیه بامداد چهارشنبه، ۱۶ تیرماه در خانه‌اش در پورتو پرنس هائیتی ترور شد. ترور رئیس‌جمهوری هائیتی این کشور بحران زده را با مشکلات پیچیده تری روبه‌رو کرده است. هائیتی با بحران اقتصادی، فقر و گرسنگی روز‌افزون و کرونا دست به گریبان است.

ماتیاس پیر، یکی از اعضای کابینه هائیتی گفت که درخواست کمک امنیتی از ایالات متحده در گفت‌وگوی روز چهارشنبه بین کلود جوزف، نخست‌وزیر موقت و آنتونتی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مطرح شد. پیر گفت، هائیتی همچنین درخواست اعزام نیروی نظامی از شورای امنیت سازمان ملل را داده است.

یک مقام ارشد دولت آمریكا به رویترز گفت:

«فعلاً برنامه‌ای برای ارائه كمك نظامی به هائیتی نداریم.»

هائيتی به صورت رسمی از آمریکا خواسته بود با اعزام نیرو از پلیس ملی این کشور پشتیبانی کند و در کار محافظت از زیرساخت‌های حیاتی به آن‌ها یاری برساند.

نامه مشابهی روز چهارشنبه به دفتر نماینده سازمان ملل در پورتو پرنس تسلیم شده است.

پیر به رویترز گفت:

«ما در شرایطی هستیم که معتقدیم زیرساخت‌های كشور -بندر، فرودگاه و زیرساخت‌های انرژی- می‌تواند هدف قرار گیرد.»

خوزه لوئیس دیاز، سخنگوی دپارتمان امور سیاسی و برقراری صلح در سازمان ملل گفت که اعزام نیرو تحت هر شرایطی منوط به موافقت شورای امنیت است.

در پرونده ترور رئیس‌جمهوری هائیتی افرادی با ملیت آمریکایی و کلمبیایی دستگیر شده‌اند. هر دو کشور به هائیتی اطمینان دادند که در روند تحقیقات کمک خواهند کرد.

پلیس هائیتی گفت که ترور توسط یک واحد کماندویی متشکل از ۲۶ مزدور کلمبیایی و دو مزدور آمریکایی انجام شده است. هویت این دو آمریکایی هائیتی‌تبار، جیمز سولاژس، ۳۵ ساله و جوزف وینسنت، ۵۵ ساله هر دو اهل فلوریداست.

۱۷ نفر از این افراد -از جمله سولاژ و وینسنت- پس از درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی هائیتی در حومه پایتخت دستگیر شدند.

به گفته پلیس هائیتی، سه نفر دیگر کشته و هشت نفر همچنان آزاد هستند. آنها گفتند كه مقامات در حال تعقیب طراحان اين عمليات هستند.

قاضی رسیدگی به این پرونده به رویترز گفت که جسد مویز در اتاق خوابش پیدا شد. در ورودی محل اقامت به زور باز شده بود و در اتاق‌های ساختمان هم شکسته بود.

کارل هنری دستین، قاضی پرونده گفت:

«بدن مویز گلوله‌باران شده و خون زیادی در اطراف جسد و راه پله وجود داشت.»

مقامات هائیتی انگیزه‌ای برای قتل مویز ارائه نداده‌اند یا توضیح نداده‌اند که چگونه قاتلان از حلقه‌های حفاظتی گذشته‌اند.

مویز از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۷ دوران پرهیاهویی گذرانده بود. او خود متهم به فساد و ناکارآمدی بود با این حال بارها در مورد تهدید‌هایی که برای جانش وجود دارد سخن گفته بود. او می‌گفت که باندهای تبهکار و افراد فاسد و الیگارشی پرنفوذ این کشور به دنبال حذف او هستند.