بامداد سه‌شنبه ۲۲ تیر / ۱۳ ژوئیه مرکز قرنطینه بیماران مبتلا به کوویدـ۱۹ در بیمارستان آموزشی «امام حسین» ناصریه، مرکز استان ذی‌قار عراق آتش گرفت و دست‌کم ۵۸ نفر جان خود را از دست دادند.

پنج تن از کادر پزشکی بیمارستان، دو پرستار، سه زن و یک مأمور حفاظت بیمارستان در میان قربانیان آتش‌سوزی هستند.

مدیر بهداشت استان ذی‌قار علت حادثه را «استفاده نادرست از کپسول اکسیژن» اعلام کرده است.

ساعاتی بعد آتش‌نشانی این استان اعلام کرد که آتش را مهار کند اما کمبود تجهیزات از جمله پایان یافتن آب برای خاموش کردن آتش عملیات مهار آتش را با دشواری مواجه کرد.

در پی این حادثه شماری از مردم ناصریه در نزدیکی بیمارستان تظاهرات اعتراضی برگزار کردند و این رویدادها را ناشی از سهل‌انگاری‌ها مسئولان دانستند.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در جلسه‌ فوق‌العاده‌ای که برای بررسی و پیگیری این حادثه برگزار شد، دستور تشکیل تیم تحقیقات و برکناری مدیر بهداشت استان ذی‌قار و مدیران بیمارستان و آتش‌نشانی را صادر کرد. صدام الطویل، مدیر بهداشت استان ذی‌قار نیز بلافاصله استعفای خود را تقدیم کرد.

در این جلسه که به ریاست الکاظمی و با حضور شماری از وزیران و مقام‌های امنیتی و مسئولان برگزار شد، در عراق عزای عمومی اعلام شد.

برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای این حادثه و نظایر آن را نتیجه ریشه دواندن فساد و سوء مدیریت در کشور دانست و خواهان برخورد با خطاکاران شد.

استاندار ذی‌قار نیز در جلسه‌ فوق‌العاده‌ای که تشکیل داده بود وزارت بهداشت و اداره بهداشت استان را مسئول تأخیر در افتتاح بیمارستان مرکز ناصریه دانست.

پیش از این در اردیبهشت / آوریل سال جاری حادثه مرگبار دیگری در بیمارستان ابن خطیب بغداد رخ داد که  ۸۲ نفر کشته و۱۱۰ نفر زخمی بر جای گذاشت. در پی این حادثه وزیر بهداشت عراق استفعا داد.

همچنین چند ساعت پیش از حادثه ناصریه، در روز دوشنبه ۲۱ تیر / ۱۲ ژوئیه ساختمان وزارت بهداشت عراق آتش گرفت و تخلیه شد. آتش‌سوزی در طبقه چهارم ساختمان ویژه امور اداری و مالی رخ داد و تمامی اسناد سوخت.