به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تدروس ادهانوم قبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی دوشنبه ۱۲ ژوئیه / ۲۱ تیر در یک نشست مطبوعاتی گفت اختلاف عجیب به‌وجود آمده در زمینه واکسیناسیون، برخاسته از «حرص و زیاده‌خواهی» است و شکاف جهانی در زمینه تأمین واکسن بسیار نابرابر و نامتناسب است.

او افزود کشورهای ثروتمند نباید میلیون‌ها دوز سوم واکسن سفارش دهند، در حالی که کارکنان مراکز درمانی و گروه‌های آسیب‌پذیر در کشورهای دیگر هنوز دوز اول واکسن را هم دریافت نکرده‌اند.

تدروس ادهانوم از تولیدکنندگان واکسن کرونا خواست تأمین واکسن کشورهای فقیر را در اولویت خود قرار دهند به‌ جای این‌که با کشورهای ثروتمند برای استفاده از دوزهای بیشتر لابی کنند:

«در حال حاضر اولویت باید واکسیناسیون افرادی باشد که هیچ‌گونه دوز و محافظتی دریافت نکرده‌اند. از شما می پرسم چه کسی آتش‌نشان‌ها را بدون محافظت در خط مقدم قرار می‌دهد؟ چه کسی بیشتر در معرض شعله‌های آتش همه گیر کووید-۱۹ قرار دارد؟ کادر درمانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس‌اند و افراد مسن و آسیب‌پذیر.»

بر اساس اظهارات سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی، این سازمان هنوز شواهدی را مشاهده نکرده که نشان بدهد افرادی که دوز کامل واکسن را دریافت کرده‌اند، نیاز به دوز تقویتی دارند. او افزود اگر چه ممکن است در آینده تقویت‌کننده‌ها ضروری باشند اما در حال حاضر هیچ مدرکی درباره نیاز به آن‌ها وجود ندارد.

سوامیناتان تأکید کرد:

«عرضه دوز تقویتی باید بر اساس دانش و داده‌های علمی صورت گیرد و نه شرکت‌هایی که اعلام می‌کنند واکسن‌ تولیدی‌شان باید یه عنوان یک دوز تقویت‌کننده تجویز شود.»

مایک رایان، رئیس برنامه موارد اضطراری سازمان بهداشت جهانی هم در این‌باره گفت:

«اگر کشورها از دوزهای گرانبهای واکسن به‌عنوان تقویت‌کننده استفاده کنند، آن‌هم در حالی که افراد آسیب‌پذیر بدون واکسن در جای دیگری از جهان در حال مرگ‌اند، از نگاه به گذشته جز خشم و شرم چیزی نصیبمان نخواهد شد.»

در حالی که آمارهای رسمی جهانی در ۱۰ هفته اخیر کاهش نسبی نرخ مرگ و میر کرونا را نشان می‌دادند، به تأیید مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، شمار قربانیان کووید-۱۹ بازهم رو به افزایش است و نوع جهش یافته و به‌شدت سرایت‌کننده دلتا «به موج‌های فاجعه‌بار ابتلا به کرونا منجر شده است».

شرکت‌های فایزر و مدرنا به‌دنبال فروش دوز سوم به کشورهای ثروتمندند

همزمان اما غول‌های داروسازی تولیدکننده واکسن کرونا به‌دنبال مجوز برای تولید و توزیع دوز سوم واکسن کرونا هستند تا در برخی از کشورهای ثروتمند از جمله ایالات متحده آمریکا به‌عنوان دوز تقویت‌کننده مورد استفاده قرار گیرد. اسرائيل هم اعلام کرده یکی از نخستین خریداران دوز سوم واکسن کرونا خواهد بود.

مدیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت:

«این بدین معنی‌ست که ما اکنون آگاهانه تصمیم گرفته‌ایم که از نیازمندان محافظت و حمایت نکنیم.»  

تدروس ادهانوم ضمن اشاره به ابتکار عمل سازمان ملل متحد برای توزیع «عادلانه» واکسن در جهان، از شرکت‌های فایزر و مدرنا خواست «تمام تلاش خود را برای تأمین واکسن مورد نیاز سامانه کوواکس، تیم تأمین واکسن آفریقا و کشورهایی که با درآمد متوسط یا کم، فقط قادر به تأمین واکسن بخش کوچکی از جمعیت خود هستند، به کار گیرند.  

هر دو شرکت فایزر و مدرنا موافقت کرده‌اند مقدار کمی از واکسن‌های خود را به سامانه کوواکس اهدا کنند اما بخش اعظم دوزهای تولیدی آن‌ها از سوی کشورهای ثروتمند رزرو شده است.

بر اساس گزارش‌ها تلاش‌هایی که تحت حمایت سازمان ملل متحد برای رساندن واکسن به کشورهای فقیر در حال انجام بود در ماه‌های اخیر به‌شدت متزلزل شده است، به‌طوری که واکسیناسیون در نزدیک به ۶۰ کشور فقیر متوقف گشته و تأمین‌کنندگان واکسن اعلام کرده‌اند تا پایان ۲۰۲۱ قادر به عرضه دوزهای مورد نیاز نخواهد بود.

سازمان بهداشت جهانی و دانشمندان پیشتر نیز نسبت به توزیع ناعادلانه واکسن و تأثیر آن بر عدم کنترل همه‌گیری در همه کشورها و به‌ تبع آن جهش‌های بیشتر ویروس کرونا هشدار داده‌اند.