ارس امیری، فعال فرهنگی، دانشجوی ایرانی دانشگاه کینگستون و کارمند سابق دفتر شورای فرهنگی بریتانیا، اوایل تیر ماه و در پی پذیرش اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت از زندان اوین آزاد شده است.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش کرده است که به دنبال پذیرش درخواست اعاده دادرسی ارس امیری، او اوایل تیر ماه از زندان اوین آزاد شده است.

بر اساس این گزارش آزادی این زندانی سیاسی با تودیع قرار وثیقه صورت گرفته و پرونده او پس از ارجاع به شعبه هم‌عرض، بار دیگر رسیدگی خواهد شد.

دادگاه انقلاب تهران ارس امیری را به ۱۰ سال حبس محکوم کرده و این حکم عینا به تأیید دادگاه تجدید نظر رسیده بود.

این دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه کینگستون لندن به‌ دنبال شیوع کرونا در زندان‌ها از روز ۲۱ فروردین ۹۹ به مرخصی اعزام شد اما با پایان مدت مرخصی و عدم تمدید آن از سوی قوه قضاییه، روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ به زندان اوین بازگشت.

پیش از اعزام امیری به این مرخصی، دستگاه قضایی بارها با درخواست مرخصی‌اش مخالفت کرده بود. او برای دیدار با مادربزرگ‌ بیمارش به ایران رفت و مادربزرگ او ششم فروردین ۹۹ درگذشت در حالی ‌که ارس امیری در زندان بود و با تقاضای مرخصی‌اش مخالفت شده بود.

ارس امیری در کنار مادربرزگش که در زمان حبس او درگذشت

ارس امیری، دانشجوی فلسفه و هنر، در سال‌های گذشته به واسطه رشته تحصیلی خود توانست هم‌زمان با تحصیلش با شورای فرهنگی بریتانیا همکاری داشته ‌باشد.

او چند روز پس از بازگشتش به ایران در روز ۲۳ اسفند ۹۶ از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۷ با قرار وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

ارس امیری بار دیگر در روز ۱۷ شهریور ماه ۹۷ بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

از مراحل دادرسی و روند رسیدگی به پرونده ارس امیری اطلاع دقیقی در دست نیست اما غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۳ اردیبهشت ماه ۹۸ با ادعای اینکه ارس امیری بیش از یک سال است در بازداشت است، اعلام کرد: 

«در فرایند رسیدگی به پرونده قضایی، این فرد اعترافات صریحی را در زمینه موضوعاتی از قبیل نحوه جذب، همکاری با این شورای باصطلاح فرهنگی، تعالیمِ داده شده توسط سرویس امنیتی انگلیس به وی و همچنین مأموریت‌های ویژه فرهنگی‌اش انجام داد و اطلاعات خوبی را در زمینه سایر افراد جذب شده به این مجموعه در فرآیند دادرسی و تحقیقات ارائه و اقرار کرد و نهایتاً به موجب حکم دادگاه، به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.»

اسماعیلی همچنین مدعی شد این زندانی سیاسی با «نام مستعار» به ایران رفت و آمد داشته است. این ادعا در حالی‌ست که تمامی ورود و خروج‌های ارس امیری به کشور در طی سال‌های گذشته از طریق قانونی و با پاسپورت خودش صورت گرفته است.

خانواده ارس امیری اواخر اردیبهشت ۹۸ در گفت‌وگو با رسانه‌ها فاش کردند که «وزارت اطلاعات پیش از بازداشت این زندانی سیاسی از او خواسته بود تا در قبال دستمزد، اطلاعات فعالیت‌های شورای فرهنگی بریتانیا را به آنان منتقل کند.»

بنا بر گفته‌های خانواده امیری، پس از رد این درخواست از سوی ارس، مأموران وزارت اطلاعات او را تهدید به بازداشت کرده‌ بودند.

در نهایت شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، ارس امیری را بابت اتهام «اداره شبکه براندازی» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم کرد.

غلامحسین اسماعیلی اما در نشست‌های خبری خود او را «جاسوسی فرهنگی» خوانده بود.