در نظرسنجی ایسپا نمودی از نومیدی مردم از مسئولان وزارت بهداشت را می‌توان درک کرد. در همان حال شرایط در نوار جنوبی و شمالی کشور نگران‌کننده است.

طبق آخرین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، بیش از ۱۴ درصد از ایرانی‌ها فکر می‌کنند تا پایان تابستان نوبت دریافت واکسن کرونای آنها فرامی‌رسد. با این حال، بیش از ۲۶ درصد نیز فکر می‌کنند هیچ‌وقت نوبت واکسن زدن آن‌ها نخواهد رسید.

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت رسماً اعلام کرد که ایران در موج پنجم همه‌گیری ویروس کرونا قرار دارد و به همین سبب هم تعداد بیماران در حال افزایش است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت تنها در شبانه‌روز گذشته بیش از ۲۳ هزار نفر بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی به کووید-۱۹ مبتلا شدند.

 جان بابایی شرایط نوار جنوبی کشور به ویژه استان هرمزگان را نگران‌کننده خواند و گفت:

 «فعلا در جنوب کشور شرایط سختی داریم و در هرمزگان یک بیمارستان سیار در مرکز استان راه اندازی شده است و بیمارستان سیار دیگری نیز طی چند روز آینده در غرب هرمزگان دایر می‌شود.»

به گفته معاون وزیر بهداشت روند پیشروی شیوع کرونا در استان‌های مازندران و تهران   افزایشی است و در ادامه یادآوری کرد:

«راه کنترل شیوع کرونا تا پیش از تکمیل واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و اگر پروتکل ها توسط مردم رعایت نشود افزایش تعداد تخت تاثیری نخواهد داشت.»

مسئولان بهداشتی مدام بر ضرورت پروتکل‌های بهداشتی تأکید می‌کنند، بدون آنکه ضعف مدیریت واکسیناسیون در کشور را بپذیرند. در نظرسنجی ایسپا نومیدی مردم از روند واکسیناسیون به خوبی بازتاب یافته است. بر این اساس بیش از ۳۲ درصد از کل کسانی که بیان کرده‌اند هیچ‌وقت نوبت واکسن زدن آن‌ها نخواهد رسید، واکسن خارجی را بر ایرانی ترجیح می‌دهند.

مردان بیشتر از زنان، افراد ۱۸ تا ۲۹ سال بیشتر از دیگر گروه‌های سنی و افراد غیردانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی گفته‌اند هیچوقت نوبت واکسن زدن آن‌ها نخواهد رسید.

ناهماهنگی دو روابط عمومی: خط تولید برکت، مشکل‌دار یا بی‌مشکل؟

محمد حسن قوسیان مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر صبح پنجشنبه ۲۴ تیر اعلام کرد ششمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر در فرودگاه خمینی تحویل وزارت بهداشت شد. مقدم گفت:

«در این مرحله یک میلیون و ۱۴۲ هزار و ۸۰۰ دوز واکسن کرونا به کشور وارد شد که با ورود این محموله تاکنون جمعیت هلال احمر بیش از هفت میلیون دوز واکسن وارد ایران کرده است.»

به گفته علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خوشبختانه در مجموع وزارت بهداشت موفق شده است ٨ میلیون و ٨٠٠ هزار دوز واکسن توزیع کند. قرار است  ۴٧٠ هزار دوز واکسن برکت هم بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شود و علاوه بر محوله‌ای که روز پنجشنبه وارد ایران شد، هفته آینده حدود ٢ میلیون و ۹۰۰ هزار دوز واکسن به دست وزارت بهداشت می‌رسد.

سهم واکسن داخلی موسوم به کوو برکت ناچیز است. رئیسی گفت:

 «قرار بود برکت به ما واکسن تحویل بدهد اما در خط تولید دچار مشکل شدند، از طرفی اکنون یک میلیون دوز واکسن تولید شده دارند اما از نظر فنی ۱۶ روز باید از زمان ورود واکسن به ویال‌ها بگذرد و پس از آن در صورتی که واکسن ‌ها رسوب نکند، بتوانند میزان تولیدی را تحویل وزارت بهداشت بدهند و بر این اساس از هفته اول مرداد دوستان برکت می‌توانند یک میلیون دوز واکسن هفتگی به وزارت بهداشت تحویل بدهند.»

شرکت شفافارمد، تولیدکننده کوو برکت اما بلافاصله با صدور اطلاعیه‌ای مشکلات در خط تولید را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است:

«هرگونه بروز مشکل و ایراد در خط تولید واکسن کوو ایران برکت کذب است و نه تنها تولید در خط اول شفافارمد با تمام قدرت درحال انجام است، بلکه به زودی با راه‌اندازی خط دوم کارخانه شفافارمد، این واکسن با شتاب بسیار بیشتری تولید و تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.»

علاوه بر ایران در برخی از کشورهای خاورمیانه از جمله در عراق و لبنان تا شمال آفریقا نسخه دلتای ویروس کرونا شیوع پیدا کرده است. صبح پنجشنبه سازمان جهانی بهداشت با ابراز نگرانی از این روند، عدم واکسیناسیون موثر را یکی از دلایل موج تازه همه‌گیری اعلام کرد.