سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی که پنج‌شنبه ۱۵ ژوئیه/ ۲۴ تیر منتشر شد، اعلام کرد شواهد و مدارکی به دست آورده که نمایانگر آزار مردان، زنان و کودکان پناهجویی است که گارد ساحلی لیبی آن‌ها را هنگام عبور از دریای مدیترانه بازداشت می‌کند و به زندان می‌اندازد.

عفو بین‌الملل در گزارش «کسی دیگر در جست‌وجوی تو نیست» می‌نویسد دایره مبارزه با مهاجرت غیرقانونی از زیرمجموعه‌های وزارت کشور لیبی از سال ۲۰۲۰ تاکنون تعرض و سوءاستفاده از پناهجویان را در دو زندان قانونی کرده است. در این زندان‌ها نگهبانان در ازای وعده‌ای غذا زندانیان زن را مورد تعرض‌ و تجاوز جنسی قرار می‌دهند.  

سه سال قبل کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این توافق دست یافتند که مرزهای خود با کشورهای غیر عضو را تقویت کنند و همزمان منابع مالی بیشتری برای تشویق ترکیه، مراکش و کشورهای شمال آفریقا از جمله لیبی برای جلوگیری از حرکت مهاجران به سمت کشورهای عضو اتحادیه اختصاص دهند.

بعضی از کشورهای عضو اتحادیه، به خصوص آلمان، با اتخاذ تدابیر سختگیرانه در مورد پناهجویان و مهاجران مخالف هستند. در همان حال برخی دیگر از کشورها که دولت‌های راست‌گرا در آنها به قدرت رسیده‌اند مهاجرت به کشورهای خود را باعث نابسامانی اقتصادی و سیاسی در کوتاه مدت و بروز مشکلات عمده اجتماعی و فرهنگی در بلندمدت دانسته و از محدودیت هرچه بیشتر در این زمینه حمایت می‌کنند.

عفو بین‌الملل در گزارش «کسی دیگر در جست‌وجوی تو نیست» کشورهای اتحادیه اروپا را به همدستی با گارد ساحلی لیبی متهم کرده و می‌گوید کشورهای اروپایی همچنان از گارد ساحلی لیبی برای بازداشت پناهجویان در دریای مدیترانه و جلوگیری از ورود آن‌ها به سواحل اروپا حمایت می‌کنند و در همان حال به خوبی می‌دانند که این انسان‌ها در زندان‌های وزارت کشور لیبی تحت انواع آزارها و شکنجه‌ها قرار می‌گیرند.

عفو بین‌الملل از کشورهای اتحادیه اروپا خواست که به همکاری با وزارت کشور لیبی و گارد ساحلی در آن کشور برای جلوگیری از مهاجرت پناهجویان خاتمه دهد. پارلمان ایتالیا در هفته جاری درباره حمایت تسلیحاتی و مالی از گارد ساحلی لیبی به تصمیم می‌رسد. گزارش عفو بین‌الملل قبل از تشکیل جلسه پارلمان ایتالیا منتشر شده است.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل در نیمه نخست سال جاری میلادی گارد ساحلی لیبی بیش از هفت هزار پناهجو را در دریای مدیترانه بازداشت و به زندان المبانی منتقل کرد. در این زندان پناهجویان تحت شرایط غیرانسانی متحمل انواع اذیت و آزارها و شکنجه‌ها بودند و آن‌ها را وادار به کار اجباری می‌کردند.

در زندان شرع الزاویه نیز زندانیان گزارش داده‌اند که زندانبانان به زندانیان تجاوز جنسی می‌کنند. برخی از زندانیان زن را هم وادار کرده‌اند که در ازای دریافت آب و غذا به زندانبانان خدمات جنسی ارائه دهند. زندانیانی که به این خواسته‌ها تن نداده‌اند، تحت ضرب و جرح قرار گرفته‌اند. دو زن جوان که مورد تجاوز قرار گرفته بودند، خودکشی کرده‌اند. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل شرایط مشابهی هم در زندان ابوعیسی حاکم است.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پیش از این اتحادیه اروپا و لیبی را متهم کرده بود که در حفظ جان پناهجویان به شکل جدی اهمال می‌کنند. او از دولت لیبی و همچنین اتحادیه اروپا خواستار اصلاح سیاست و عملکرد خود در زمینه نجات مهاجران شده بود. به گفته باشله «فاجعه واقعی این است که در مسیر آب‌های مدیترانه بسیاری از رنج‌ها و مرگ‌ها قابل اجتناب است.»