بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز شنبه ۱۷ ژوئيه/۲۶ تیر برای چهارمین بار در سوریه جنگ‌زده سوگند یاد کرد تا حکومت او بر این کشور برای هفت سال دیگر تمدید شود.

اسد ۵۵ ساله در مراسم تحلیفش که براساس گزارش‌ها در حضور بیش از ۶۰۰ مهمان از جمله وزیران، تجار، دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران سوری برگزار شد، به قانون اساسی سوریه و قرآن سوگند یاد کرد.

او در سخنرانی خود مدعی شد انتخابات «قدرت مشروعیت مردمی را که به دولت اعطا شده» ثابت کرده است و مردم با رای خود «بیانیه مقام‌های غربی درباره مشروعیت دولت سوریه را بی‌اعتبار کرده‌اند».

کشورهای ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا در آستانه انتخابات ۲۶ مه سوریه گفته بودند که این انتخابات «نه آزاد است و نه عادلانه» و تطابقی با مصوبه‌های سازمان ملل متحد ندارد. گروه‌های مخالف رژیم سوریه هم آن‌را «مضحکه» خوانده بودند.

بشار اسد که از سال ۲۰۰۰ در قدرت است و از مهمترین متحدان حکومت جمهوری اسلامی به‌شمار می‌رود، جمعه ۷ خرداد / ۲۸ مه با ادعای کسب ۹۵,۱ درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری سوریه اعلام شد. ایران، روسیه و چین بلافاصله پیروزی اسد در انتخابات را به او تبریک گفتند.

پس از مراسم تحلیف نیز بشار اسد با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین دیدار کرد. این اولین سفر یک مقام عالی رتبه چین به سوریه از سال ۲۰۱۲ تاکنون محسوب می‌شود. دفتر ریاست جمهوری سوریه گفته که دو طرف درباره همکاری در زیرساخت‌های جاده‌ای و مبادلات تجاری گفت‌وگو کرده‌اند.

سوریه چندپاره و اقتصاد ویران

براساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه کمی پیش از شروع مراسم تحلیف اسد، موشک‌های نیروهای حامی دولت سوریه در ادلب، آخرین سنگر اصلی شورشیان مخالف، شش نفر از جمله سه کودک و یک امدادگر را کشتند.

نیروهای اسد با حمایت روسیه و سپاه قدس ایران اکنون دو سوم سوریه را در اختیار دارند. شاخه وابستگان سابق القاعده سوریه، سنگر مخالفان را در ادلب، شمال غربی کشور اداره می‌کند، جایی که شورشیان جهادی تحت حمایت ترکیه نیز حضور دارند.

نیروهای تحت رهبری کردها هم پس از بیرون راندن داعش از منطقه قسمت عمده‌ای از شرق را در کنترل خود دارند و ترکیه و شورشیان سوری تحت حمایت آن هم یک نوار مرزی طولانی در امتداد مرزهای شمال را کنترل می‌کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید نیروهای رژیم اسد و حامیانشان در هفته‌های اخیر بارها آتش‌بسی را که از مارس ۲۰۲۰ میان سوریه و ترکیه در ادلب بسته شد، نقض کرده‌اند.

همزمان با انتخابات، معترضان سوری در ادلب حکومت بشار اسد و انتخاباتش را نامشروع خواندند. (عکس Omar HAJ KADOUR / AFP)

جنگ سوریه که با سرکوب اعتراضات ضد رژیم در سال ۲۰۱۱ آغاز شد میلیون‌ها نفری را که حق شرکت در انتخابات نداشتند، آواره کرده است. اسد با خطاب قرار دادن آوارگان، «کسانی که بر فروپاشی دولت شرط بسته اند» را به بازگشت به «آغوش وطن» فراخواند.

او که در انتخابات هم با شعار «امید از طریق کار» خود را تنها معمار واقع‌گرای بازسازی سوریه معرفی کرده بود، گفت: تمرکز را بر آزادسازی مناطقی که هنوز خارج از کنترل دولت هستند و همچنین تقویت اقتصاد و معیشت مردم خواهد گذاشت.

اسد در سخنرانی خود همه مخالفانش را «تروریست» خواند و گفت اراضی باقی‌مانده سوریه را از دست «تروریست‌ها و حامیان ترک و آمریکاییشان» خارج می‌کند.

ریاست جمهوری اسد در حالی تمدید می‌شود که بنا بر گزارش‌های رسمی بیش از ۸۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند و ارزش پوند سوریه در برابر دلار بازهم کاهش پیدا کرده و به افرایش سرسام‌آور نرخ تورم منجر شده است.

جنگی که برمبنای برآورد سازمان خیریه World Vision تا ۱۲۰۰ میلیارد دلار برای رژیم سوریه هزینه دربر داشته است.

دولت اسد در هفته‌های اخیر قیمت بنزین، نان، شکر و برنج را افزایش داده و قطعی برق طولانی که گاه تا ۲۰ ساعت طول می‌کشد را به مردم تحمیل کرده است. برنامه جهانی غذا می‌گوید دست کم ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سوریه گرسنه‌اند و به صورت روزانه برای یافتن غذای کافی در تقلا به سر می‌برند.

رژیم سوریه تحریم‌های غرب و بحران مالی و اقتصادی درلبنان را مسئول مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم معرفی می‌کند.

به‌دنبال بحران فراگیر اقتصادی در لنبان بانک‌های این کشور بیش از یک سال است که مانع بیرون کشیدن سپرده‌های ارزی شده‌اند. بخش قابل توجهی از این سپرده‌ها متعلق به مشتریان خارجی از جمله سوری‌ست. اسد در سخنرانی خود مبلغ بلوکه‌شده در لبنان را ده‌ها میلیارد دلار برآورد کرد و مدعی شد بزرگترین مانع دولت او وجوه مسدود شده سوریه در بانک‌های لبنان است.