وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران یکشنبه ۲۷ تیر/۱۸ ژوئیه ابتلای بیش از ۲۲هزار نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ نزدیک به ۲۰۰ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد. بر این اساس شمار ابتلای روزانه به ۲۲ هزار و ۱۸۶ نفر رسیده و جان ۱۹۵ تن دیگر از شهروندان در موج دیگری از همه‌گیری از دست رفته است.

وزارت بهداشت در حالی‌ تعداد بیماران فوت‌شده را ۱۹۵ نفر اعلام می‌کند که به گفته محسن هاشمی، رئيس شورای شهر تهران، نزدیک به ۱۰۰ بیمار تنها در پایتخت جان خود را از دست داده‌اند.

او در جلسه یکشنبه شورای شهر تهران گفت نسبت به لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل عبور فوتی ها از مرز ۱۰۰ نفر در تهران، «تذکر ویژه» می‌دهد.

طبق گزارش وزارت بهداشت در حال حاضر ۱۶۹ شهر ایران در وضعیت قرمز، ۱۶۶ شهر در وضعیت نارنجی و  ۱۱۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

مقام‌های پزشکی استان‌ها نیز با دادن آمارهای تفکیکی از تشدید شیوع کرونا و مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها خبر می‌دهند.

افزایش ۳۵ درصدی بستری‌ها در تنها یک هفته

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، روز یکشنبه اعلام کرد تعداد بیماران نیازمند به بستری تنها در هفته گذشته ۳۵ درصد بیشتر شده و مرگ و میر بیماران کووید-۱۹ نیز در همین مدت ۱۸,۵ درصد افزایش پیدا کرده است. قابل توجه است که آمارهای واقعی تا سه برابر بیشتر از آمارهای وزارت بهداشت برآورد می‌شوند.

سادات لاری گفت:

در هفته گذشته استان‌های ایلام، کرمان، یزد، مازندران و هرمزگان به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد بستری مثبت در کشور بودند و همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، یزد، هرمزگان و البرز به ترتیب دارای بالاترین میزان بروز موارد مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ بودند.

موج شیوع کووید-۱۹ که این‌بار بسیار متاثر از سرایت گونه جهش‌یافته موسوم به دلتاست، هفته‌هاست جان شهروندان را در استان‌های جنوبی و برخی دیگر از مناطق ایران تهدید می‌کند و اکنون به تهران رسیده است.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران شنبه شب در یک مصاحبه تلویزیونی گفت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ هزار و ۲۰۰ بیمار کووید-۱۹ به صورت سرپایی به مراکز درمانی تهران مراجعه کرده و تعداد بیماران بستری‌شده به طرز بی‌سابقه‌ای به ۷ هزار و ۶۴۰ مورد رسیده است. زالی گفت تخت‌های بیمارستان‌های تهران در حال پرشدن است و بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا که نیاز به بستری‌شدن دارند در اورژانس بیمارستان‌ها در انتظار مانده‌اند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران در ادامه تاکید کرد: در موج اول همه‌گیری‌ هستیم که خیزهای متعددی را به صورت سینوسی تجربه می‌کنیم و خیز پنجم به نظر می‌رسد از نظر دامنه، سرعت، شتاب و میزان درگیری نسبت به چهار خیز قبلی به‌شدت نگران کننده است.

او افزود: اگر نتوانیم واکسیناسیون را به‌درستی انجام دهیم و شیوه‌نامه‌ها به صورت مطلوب رعایت نشود، موج‌های دیگری را شاهد خواهیم بود.

«واکسیناسیون باید شتاب بگیرد»

زالی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در تهران گفت:

کشور باید آرایش جنگی به خود بگیرد. در تهران یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر واکسن را دریافت کرده‌اند که از این تعداد عده‌ای دز دوم را دریافت کردند، در استانی مانند تهران که ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد این عدد مطلوب نیست و حتما باید به سرعت شتاب پیدا کند.

خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) ساعاتی بعد به نقل از حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش اعلام کرد ستاد ملی مبارزه با کرونا از ارتش برای انجام برنامه واکسیناسیون درخواست کمک کرده است.

ایران یکی از کندترین برنامه‌های واکسیناسیون را پیش می‌برد و تزریق واکسن کرونا را تا بهره‌برداری از واکسن‌های داخلی به تاخیر انداخته است. سیاستی که پس از اعلام ممنوعیت واردات واکسن‌های ساخت ایالات متحده آمریکا و بریتانیا، به‌دستور علی خامنه‌ای، رهبر ایران اجرا شد. این تاخیر به از دست رفتن جان صدها نفر از مبتلایان به کرونا و تحمیل فشار و هزینه‌های سنگین به مراکز درمانی و شهروندان منجر شده است.

برمبنای گزارش امروز یکشنبه کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، این وزارتخانه تا ۲۷ تیر ۱۴۰۰ جمعاً ۸میلیون و ۴۴۸هزار و ۷۰ دوز واکسن‌های اسپوتنیک‌وی، سینوفارم، بهارات، آسترازنکا و کووایران را به شهروندان تزریق کرده است. جهانپور در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: بیش از ۱۳ میلیون دوز واکسن وارداتی و ایرانی به وزارت بهداشت تحویل شده است و روند واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته و از مرز ۳۰۰هزار تزریق روزانه گذشته است.

پیشنهاد سه‌روز تعطیلی تهران و کرج و بستن جاده‌ها

ایران از سوی دیگر در آستانه شروع ماه محرم و تبعات ناشی از مراسم‌های مذهبی این ماه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارد. همزمان با خیز مرگبار کرونا، برخی از استان‌های ایران نیز در معرض سیل قرار دارند.

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران هم یکشنبه در پایان جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت به خاطر افزایش تعداد بیماران سرپایی، بستری و فوت‌شده در تهران در روزهای اخیر، پیشنهاد تعطیلی چندروزه تهران و کرج به ستاد ملی کرونا ارائه شده است. او همچنین وعده داد «درصورت تامین واکسن» واکسیناسیون گروه سنی بالای ۶۰ سال در تهران ظرف ۲۰ روز آینده انجام خواهد شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور هم در پایان جلسه قرارگاه ستاد مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران، پیشنهاد برای افزودن دو تا سه‌روز به تعطیلی‌های تهران و کرج را تایید کرد و گفت:

دستورالعمل‌های شیوع کرونا صادر و برای همه شهرهای قرمز ابلاغ شده به این ترتیب سفر در این شهرها ممنوع است و علاوه بر جرایم دستور العمل‌ها هر کجا که با سفر مواجه باشیم ضمن عرض معذرت از خانوادهها، نیروی انتظامی آنها را عودت خواهد داد. بی تردید لازم است در این مقطع نظارت‌های سختگیرانه‌تری داشته باشیم لذا از همین جا تذکر می دهیم که مسافرت ها انجام نشود.