بیش از ۱۸۰ نفر از مادران دادخواه، فعالان مدنی و سیاسی در بیانیه‌ای ترور و آدم‌ربایی جمهوری اسلامی را محکوم کردند.

در این بیانیه افشای برنامه جمهوری اسلامی از سوی وزارت دادگستری ایالت متحده آمریکا برای آدم‌ربایی مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و کنشگر مخالف حکومت ایران از خاک امریکا و چند تن دیگر در کشورهای اروپایی، یک «توطئه تروریستی» خوانده شده و امضا کنندگان آن را محکوم کرده‌اند.

دادگاه فدرال منهتن روز سه‌شنبه ۲۳ تیر/ ۱۳ ژوئیه چهار عضو دستگاه اطلاعاتی ایران را متهم کرد که یک برنامه‌ریزی گسترده برای ربودن روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر ایرانی-آمریکایی در نیویورک انجام داده‌اند. یک ایرانی ساکن کالیفرنیای آمریکا نیز به فراهم‌آوردن روش‌های تامین مالی برای یکی از این افراد متهم شده است.

در بیانیه فعالان مدنی و سیاسی، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از فردای انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون اقدام به ترور و آدم‌ربایی در خارج از مرزهای ایران کرده است، مماشات جامعه جهانی با جمهوری اسلامی در اقدام به آدم‌ربایی و ترور غیرقابل اغماض خوانده شده است.

امضاکنندگان نوشته‌اند:

«عدم قاطعیت و پیگیری کشورهای ذیربط جهت پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌ها و عملیات ترور برون‌مرزی منجر به تداوم تهدید، سرکوب و حذف اپوزیسیون در تبعید ایرانی شده است. افشای طرح عملیات ربایش مسیح علی‌نژاد در خاک آمریکا بار دیگر نشان داد که حکومت ایران از هیچ تلاشی برای ساکت کردن مخالفان خود حتی در خارج از مرزهای ایران فروگذار نمی‌کند.»

این فعالان مدنی و سیاسی دولت‌های جهان را ملزم دانسته‌اند «تا با قاطعیت و پیگیری حکومت ایران را در مورد طرح ربایش مسیح علی‌نژاد و عملیات تهدیدگرانه و تروریستی علیه دیگر منتقدان، تحلیلگران و فعالان ایرانی پاسخگو کنند و حافظ امنیت اپوزیسیون ایرانی در خاک این کشورها باشند.»

نویسندگان با اشاره یه اینکه «رفتارهای تروریستی جمهوری اسلامی در خارج از مرزهای ایران، نه تنها امنیت شهروندان ایرانی، بلکه شهروندان دیگر کشورها را به خطر انداخته است»، خواهان برخورد جدی دولت‌ها با اقدامات جنایتکارانه جمهوری اسلامی بر مبنای روش‌ها و عرف دیپلماتیک شده‌اند.

داستان ربودن مخالفان سیاسی در دوران جمهوری اسلامی جدید نیست. دستگاه‌ امنیتی ایران در ماه‌های گذشته یک مخالف عرب به نام حبیب اسیود و یک مخالف طرفدار نظام پادشاهی به نام جمشید شارمهد را با برنامه‌ریزی و نقشه قبلی از کشورهای همسایه ایران ربوده است. پرونده ربودن مسیح علی‌نژاد از این جهت مورد توجه است که تلاش شده این مخالف و منتقد جمهوری اسلامی و فعال حقوق بشر از خاک آمریکا ربوده شود.

متن کامل بیانیه را در این لینک ببینید.