در شهر ایذه واقع در استان خوزستان، نیروهای سرکوب به سمت معترضان تیراندازی کردند و بنا به گزارش‌ها تاکنون دست‌کم سه نفر کشته شدند. اینترنت در شهرهای خوزستان که اعتراضات مردم به بی‌آبی در جریان است، با اختلال روبه‌رو شده – در برخی از مناطق شهرها اینترنت‌ تلفن‌های همراه قطع شده است.

تظاهرات‌ها در ایذه از عصر روز ۲۹ تیر/ ۲۰ ژوئیه، زمانی که هنوز هوا روشن بود، آغاز شد. در شهر ۱۲۰ هزارنفری ایذه، شهروندان معترض به موج اعتراضاتی که در شش روز گذشته در شهرهای خوزستان در جریان بوده، پیوستند. در شب، نیروهای حکومتی به معترضان در خیابان‌های ایذه شلیک کردند.

شاهد علوی – خبرنگار – در توئیترش نوشت که دست‌کم سه نفر معترض با نام‌های محمد عبداللهی، فرشید کاظمی و هادی بهمنی در شب ششم در اعتراض‌های خوزستان کشته شدند. محمد کروشات، ۲۰ ساله از کوی مندلی اهواز؛ هادی بهمنی، ۲۲ ساله از ایذه؛ و محمد عبداللهی، ۱۶ ساله از ایذه در شب ششم کشته شدند. زمانه هنوز نتوانسته که به صورت مستقل این خبر را تایید کند.

مقام‌های رسمی هنوز کشته‌های شب ششم را تأیید نکردند؛ در شب‌های پیش مقام‌های رسمی حکومتی کشته‌شدن دو جوان در اعتراض‌های خوزستان را تأیید کردند.

در ویدئوهایی که در نور روز گرفته شده است، معترضان در خیابان‌های ایذه حرکت می‌کنند درحالی‌که نیروهای انتظامی و یگان ویژه هم در ویدئوها دیده می‌شوند. به شب که می‌رسد خشونت و شلیک به معترضان آغاز می‌شود.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، نیروهای یگان ویژه را در شب نشان می‌دهند که در حال تیراندازی مستقیم به معترضان هستند.

در برخی از ویدئوها نور شلیک دیده می‌شود و در برخی دیگر صدای شلیک گلوله می‌آیند. شاهدان عینی می‌گویند صدای شلیک گلوله در این شهر کوچک پیچیده است.
در یک ویدئو که در شب ایذه گرفته شده است، در عرض ۱۴ ثانیه دست‌کم ۱۹ بار صدای شلیک گلوله به گوش می‌رسد.

در شبکه‌های اجتماعی ویدئوی کشته شدن یک جوان به نام محمد عبداللهی با شلیک نیروهای حکومتی منتشر شده است. پیکر این جوان توسط دیگر معترضان حمل می‌شود؛ و به او از ناحیه شکم و پا گلوله شلیک کرده‌اند.

پیش از آغاز تیراندازی‌ها، نیروهای سرکوب‌گر تا چند ساعت برای متفرق کردن جمعیت، گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند. در ویدئوهایی که در نور روز فیلم‌برداری شده، معترضان فریاد می‌زنند که گاز اشک‌آور شلیک کردند.

در ایذه، شعارها سیاسی شد

در ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، معترضان شعارهایی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دادند از جمله: «مرگ بر خامنه‌ای؛ مرگ بر دیکتاتور…»

در برخی از ویدئوها هم از دو اقوام بزرگ ساکن در خوزستان، بختیاری‌ها و عرب‌ها می‌خواهند که باهم متحد شوند: بختیاری با عرب، اتحاد اتحاد!.

در دو ویدئو هم معترضان نام رضاشاه را می‌آورند و ازجمله شعار می‌دهند: «رضاشاه شرمنده‌ایم.»

اختلال در اینترنت

دسترسی به اینترنت در ایذه و برخی دیگر از شهرهای خوزستان محدود شده است.

هم کاربران و هم شهروندان ساکن مناطقی در خوزستان که یگان ویژه مشغول سرکوب معترضان است، می‌گویند که دسترسی به اینترنت محدود شده. محدودیت هم در شهرها و هم در مناطق تظاهرات‌ها گزارش شده است. اینترنت تلفن‌های همراه یا قطع‌شده و یا سرعت آن کم شده است.

امیر رشیدی، کارشناس حقوق دیجیتال که اختلال‌ها در اینترنت را در این شش روز بررسی کرده است در توییتر نوشته است که محدودسازی اینترنت در شهرهایی که تظاهرات در آنها برقرار است را از ۲۷ تیرماه به‌صورت مقطعی و در مناطقی که «امنیتی» تشخیص داده‌اند آغاز کرده‌اند.

محدودیت به‌صورت قطع اینترنت موبایل و یا کم کردن سرعت بوده است. رشیدی نوشته است که «در ۲۸ تیرماه، ایرانسل و همراه اول به‌صورت عمدی اقدام به کاهش سرعت و پهنای باند بین‌المللی (throttling) کردند.» ساعت محدودسازی اینترنت همراه با آغاز تظاهرات‌ها و از حدود ساعت ۱۳ و نیم به‌وقت محلی بوه است.

برخی از کاربران در اهواز هم گزارش دادند که اختلال‌های اینترنت در این شهر برقرار است و اینترنت تلفن همراه اول قطع یا به‌شدت کند شده است.

در برخی از مناطق اینترنت وصل شده اما به طور کلی محدودسازی‌ها تا کنون مقطعی بوده است.

در شش روز گذشته در خوزستان، اعتراض‌ها نسبت به بی‌آبی در خوزستان در شهرهای اهواز، سوسنگرد، دزفول، شوش، بهبهان، ماهشهر، شادگان و به شکل تجمع و تظاهرت‌های خیابانی برقرار بوده است.